Social media case: twitteractie Lidl #luxevooriedereen gaat ten onder aan eigen succes

Geïnspireerd door de kerstdagen en de trend van "do good" campagnes en acties was Lidl in België een Twitteractie gestart waarbij voor elke tweet met #luxevooriedereen vijf kerstmenu's aan voedselbanken werden uitgedeeld. De actie was zo succesvol dat Lidl het na 24 uur al moest staken.

Twitteractie Lidl gaat ten onder aan eigen succes

 

Het mag duidelijk zijn dat er een trend gaande is waarbij mensen onder invloed van de maatschappelijke ontwikkelingen en social media steeds meer sociale betrokkenheid tonen en waarderen. Merken kunnen dat niet links laten liggen en dus mag je een trend verwachten in een groei aan "do good" campagnes en acties. Zo moet ook Lidl in België gedacht hebben.

Vijf voedselpakketten voor elke tweet met #Luxevooriedereen

De intentie van de Belgische tak van supermarktketen Lidl was natuurlijk prachtig. Met de kerstdagen in het vooruitzicht beloofde Lidl voor elke tweet met de hashtag #luxevooriedereen vijf voedselpakketten ter waarde van €20,- te schenken aan voedselbanken. Het was onderdeel van de huidige marketing campagne waarbij de discount supermarkt naar de dure kerstperiode toe gebruik maakt van de slogan "Luxe voor iedereen". Doel was om op die manier minimaal 500 pakketten aan de voedselbanken te kunnen schenken.

Lidl's #Luxevooriedereen blijkt te succesvol

De Twitteractie startte op 10 december en zou oorspronkelijk tot de kerstdagen duren, maar kende echter onverwacht een enorm succes. Lidl had via Twitter een aantal media mensen benaderd over de actie en hen een pakket gegeven in de hoop dat daarmee de actie op wat free publicitie kon rekenen. De volgende morgen stond de tweetteller al op meer dan 1.500 tweets (wat neer komt op meer dan 7.500 voedselpakketten), waarop Lidl besloot de actie na 24 uur weer te beëindigen. 

Lidl België twittert dat de actie gestaakt wordt

 

De Belgische Lidl liet via haar persvoorlicher Pieterjan Rynwalt nog wel weten dat ze erg blij zijn met het resultaat van de actie en dat ze daarom een gebaar willen maken door 10.000 diners te doneren. Daarmee komen de kosten van deze actie op €200.000. Maar dat is een schijntje voor alle Earned Media aandacht die ze er on- én offline mee verdiend hebben. Zo zien we bijvoorbeeld in de social media monitoring tool van Coosto dat het aantal online mentions na het beëindigen van de actie explosief is gegroeid.

Mentions #Luxevooriedereen (monitoring via Coosto)

 

Wat kunnen we van de twitteractie van Lidl leren?

Hoewel veel merken al langer met social media bezig zijn, zijn de voorbeelden  nog gering van merken die via een aantal ambassadeurs een grote groep mensen op sociale netwerken echt in beweging krijgen. Blijkbaar bieden veel merken te weinig toegevoegde en relevante waarde om een actie of bericht viraal te krijgen. Maar een "do good" actie zoals Lidl met #luxevooriedereen uitrolde, wordt snel en goed opgepakt door mensen en media. En als je je bedenkt dat Lidl Belgium op Twitter nog geen 200 volgers had, dan blijkt dat niet het aantal fans of followers het succes van social media campagnes bepaald, maar de relevantie die je biedt. En in navolging op successen als deze van Lidl, mogen we verwachten dat steeds meer A-merken zulke "do good" campagnes zullen uitrollen.

Maar het blijkt ook weer dat je als merk wel goed voorbereid moet zijn op de mogelijke effecten als je pro actief sociale netwerken gaat inzetten. Want hoewel de actie natuurlijk sympathiek was en daardoor succesvol, valt hoongelach op Twitter Lidl ook ten deel omdat ze de actie al na 24 uur staken. Weliswaar met vaak ludieke Tweets zoals hieronder van ene Geert Spiessens, maar toch...

Het succes van Lidl zorgt ook voor hoongelach...

 

Ik ben benieuwd wat jullie van de actie van Lidl vinden!

 


remco
Remco van Buren
12 dec 2012
Dit artikel is
27070x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 14
  • Share on Google+
  • 5
Nieuwsbrief

Reacties (11)

Die is niet speciaal voor deze actie bedacht. Het is al heel lang (jaren) een standaard slogan van Lidl rond de feestdagen, Tanja.
Ger Nijkamp  14 dec 2012 - 13:22
  1. 1
  2. 2
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken