Social media crisis voor Mariska de Haas? Of is Luuk Koelman zelf het haasje?

Heel Nederland heeft het tragische verhaal meegekregen van Tim Ribberink, de jongen die zelfmoord pleegde omdat hij online pesterijen niet langer kon verdragen. Zijn ouders zetten de afscheidsbrief in de rouwadvertentie en dat werd vervolgens door alle media opgepikt. En na al die media aandacht lijkt er nu een social media rel te ontstaan door een column in Metro.

Titel van column Luuk Koelman in Metro


De aanleiding van de social media crisis van Mariska de Haas: Luuk Koelman

Vandaag plaatse Luuk Koelman (@LuukKoelman) een nieuwe column in Metro (update: het bericht is verwijderd van de website, maar hier is een scan van het artikel). Of eigenlijk ook niet, volgens zijn eigen twitterbericht van die dag heeft hij namelijk geen column, maar is er in plaats daarvan een open brief geplaatst van Mariska de Haas aan de moeder van Tim Ribberink.

Twitterbericht Luuk Koelman


Mariska de Haas (@MariskadeHaas) is hoofdredactrice bij Katholiek Nieuwsblad en staat bekend om haar zeer traditionele opvattingen over zaken die bij de kerk vaak gevoelig liggen zoals abortus en homo's. De zogenaamde open brief was gericht aan de moeder van Tim Ribberink, een dag na zijn begrafenis. "Lieve moeder van Tim Ribberink", het lijkt een brief vol troostende woorden te worden, maar het blijkt vooral een misselijkmakende brief te zijn. En Metro plaatste het in haar krantje en op prominent op de homepage. 

Homepage Metro met de open brief


Een smakeloze grap van Luuk Koelman

De brief is natuurlijk niet ingezonden door Mariska de Haas. Luuk Koelman heeft deze natuurlijk zelf geschreven. Ergens in een rare of nare gedachtenkronkel moet hij gedacht hebben dat de zelfmoord van die 20 jarige jongen een mooie kapstok is om de radicale standpunten van Mariska de Haas aan de orde te stellen. Of er in ieder geval discussie over te laten ontstaan. En dat moet gezegd worden, daarin is de columnist meer in dan geslaagd.

Een social media crisis tegen Mariska de Haas en Katholiek Nieuwsblad?

Het duurde vanmorgen niet lang voordat de eerste reacties op Twitter te lezen waren over de brief van Mariska de Haas. En veel mensen lijken te geloven dat zij de brief werkelijk geschreven heeft en de verwensingen aan haar (twitter)adres zijn dan ook talrijk en hard. En ook het Katholieke Nieuwsblad waar ze hoofdredactrice is krijgt op hun twitteraccount de nodige hatelijke opmerkingen te verwerken, terwijl ook de Facebook pagina overstroomt me negatieve berichten. Zowel Katholiek Nieuwsblad als de hoofdredactrice reageren zelf pas vanaf een uurtje of half één op de open brief via een persbericht die via online snel opgepakt wordt en door twee twitterberichten vanaf @mariskadehaas.

Reacties aan Mariska de Haas op Twitter en Facebook (click voor vergroting) 


Of is Luuk Koelman en Metro het uiteindelijke haasje in deze social media crisis?

Maar ondanks dat er veel verwensingen zijn tegen het Katholiek Nieuwsblad en haar hoofdredactrice door mensen die niet door hebben dat het artikel van de columnist Luuk Koelman zelf is, is er een veel groter aantal mensen die dat wel direct door hebben. En de reacties van deze mensen aan het adres van Metro en haar columnist zijn zeker niet malser. Sterker, iedereen lijkt zijn afkeur uit te spreken over dit truukje van Luukje. Zelfs mensen die in hetzelfde twitterbericht stellen dat er alles aan gedaan mag worden om Mariska de Haas een hak te zetten, stellen dat dat niet over de rug van de gepeste jongen die zelfmoord pleegde, mag gebeuren.  Het lijkt er op dat niet Mariska de Haas, maar Luuk Koelman zelf het middelpunt van de gesprekken wordt.

Social monitoring tool Coosto laat dan ook duidelijk zien dat Metro en Luuk Koelman de absolute winnaar zijn qua aantal online mentions met respectievelijk 6.455 en 4.826 berichten waarin hun naam, twitteraccount of hashtag voorkomt. Daarvan heeft op het moment van dit schrijven maar liefst meer dan 44% een negatief sentiment. Mariska de Haas lijkt het overigens ook goed te doen met maar liefst 2.440 berichten en een negatief sentiment van 41%, maar wanneer je de berichten nader analyseert blijkt meer dan de helft berichten te zijn waarin gesteld wordt dat de column niet van haar is, maar een stunt van @LuukKoelman. Je ziet dat ook duidelijk terug in de trendlijn van de berichtgevingen. Het aantal berichten over Mariska de Haas nemen vanaf 11.00 uur al weer af (en daarmee het negatieve sentiment), terwijl dit aantal voor Metro en zijn columnist om 12.00 uur nog stug door blijft groeien. 

Coosto analye rond Luuk Koelman en Mariska Haas (click voor vergroting) 

Wat gaat Metro doen aan deze social media crisis?

Uit de analyse van Coosto kunnen we wel concluderen dat Metro en Luuk Koelman de verliezers zijn van de open brief aan de moeder van Tim en zijn in een social media crisis beland. Bij de "Telegraaf Boycot social media case" hebben we al eerder gezien dat mensen het gewoonweg niet accepteren dat over de rug van kinderen en jongeren niet gebruikt mogen worden voor eigen populariteit. Coosto laat zien dat de piek van de social media storm inmiddels achter de rug is en langzaam aan de negatieve berichten over Metro en zijn columnist afnemen. Maar bij veel cases hebben we ook gezien dat een social media storm op het einde van de middag vaak weer een opleving krijgt. En helemaal als ook de traditionele media het vanavond in de uitzendingen gaat overnemen. Momenteel heeft Metro er pas één tweet aan gewijd. Eéntje om te vertellen dat de column het meest gelezen artikel is. Luuk Koelman komt niet verder dan het retweeten van een aantal tweets waarin hij genoemd is. 

Reacties Metro en Luuk Koelman op de commotie (click voor vergroting)


De vraag is nu wat Metro en Luuk Koelman moeten doen? Excuses aanbieden of stil blijven? Wat denken jullie? Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

UPDATE 15.00 uur: De column van Luuk Koelman is van de site van Metro verwijderd

Metro heeft gereageerd. Niet op alle verontwaardiging op internet, maar heeft de column van de website van Metro verwijderd: "Op verzoek van de familie van Tim Ribberink heeft de Metro-redactie de column van Luuk Koelman verwijderd van www.metronieuws.nl. Over de inhoud van de column doet Metro geen mededelingen. Metro-columnisten schrijven op eigen titel en niet op die van de krant.". Hier is een scan van het gewraakte artikel.

Tegelijkertijd is er een parodie twitteraccount gelanceerd, @LuukKoeIman (met een hoofdletter i in plaats van een l). Ook van Mariska Haas bestaat een parodie account (@MariskaOrban  221 followers). Dus de kans is groot dat nu twee nep accounts via Twitter modder naar elkaar gaan gooien. 

Eindanalyse social media impact column Luuk Koelman in Metro

Precies een week geleden is dit artikel geschreven. Er was een hoop commotie rondom de column van Luuk Koelman in Metro waar we vervolgens een eerste analyse van hebben gemaakt over de impact daarvan op social media. Nu een week later is het een mooi moment om de uiteindelijke resultaten te presenteren met behulp van de reputatie- of sentimentsanalyse met de social media monitoring tool Coosto

Uit de analyse blijkt dat de ontwikkeling van de mentions rondom Mariska de Haas, Luuk Koelman en Metro (en in veel mindere mate Katholiek Nieuwsblad) het patroon hebben getoond wat we vorige week reeds voorspelden. De piek in aantal berichten over de zaak lag rond 13.00 uur, maar nam daarna snel in aantal af. Op het einde van de middag, begin van de avond wordt er zoals voorspeld door enkele radio- en TV programma's aandacht aan de zaak gegeven waarin in enkele gevallen ook Luuk Koelman persoonlijk zijn bedoelingen toelicht. We zien dan in het begin van de avond van donderdag 8 november het aantal mentions weer even toenemen. Opvallend daarbij is dat het sentiment rond deze mentions relatief gezien veel lager is dan de berichten op het begin van de dag. Klaarblijkelijk heeft de uitleg die Luuk Koelman rondom zijn veelbesproken column de eerste verontwaardeging en woede flink doen bekoelen. 

Op zaterdag 9 november wordt er nog wel een beetje online gesproken over de hele zaak, maar eigenlijk is het al weer oud nieuws en zijn de mensen met hele andere zaken bezig online. We kunnen wel stellen dat de social media storm in de nacht van vrijdag op zaterdag is gaan liggen.

Coosto analyse Luuk Koelman en Mariska de Haas (click voor vergroting) 

Het mag duidelijk zijn dat de column van Luuk Koelman veel impact heeft gehad, er zijn op 8 en 9 november maar liefst 17.026 berichten online verschenen waarin zijn naam op één of andere manier werd genoemd. In 5.318 berichten werd Mariska de Haas genoemd, Metro werd maar liefst 20.902 keer genoemd en Katholiek Nieuwsblad kwam er genadig vanaf met slechts 941 vermeldingen (maar deze speelde dan ook eigenlijk geen rol in de social media crisis). Opvallend is overigens wel dat ten opzichte van onze eerste analyse die rond op 8 november rond 12.00 uur gedaan is, het aantal berichten rond Mariska de Haas "slechts" iets meer dan verdubbeld is, terwijl de berichten rond Luuk Koelman meer dan verdrievoudigd zijn. En hetzelfde geldt voor berichten over Metro.

Zoals gesteld werd het sentiment van de berichten in de avonduren relatief een stuk minder negatief. Wat overigens voor alle betrokken partijen gold, niet enkel voor Luuk Koelman.

Een andere opvallende bijkomstigheid is dat zowel het Twitteraccount van Luuk Koelman als van Mariksa de Haas bijna op de bewuste dag een sterke follower groei meemaakten. @LuukKoelman ging van 5.951 followers rond het middaguur naar 6.582 followers, @mariskadehaas ging van 3.769 naar 4.135 followers. Een stijging van respectievelijk 10.6% en 9.71%. Slechte publiciteit geeft ook een flinke impuls aan nieuwe "twittervriendjes en -vriendinnetjes".

Tot slot nog twee tag clouds met de trending topics rondom Luuk Koelman en Mariska de Haas. Wat natuurlijk opvalt is dat bij berichten over Mariska de Haas de schrijver van de column vaak genoemd wordt, terwijl in verhouding bij berichten over Luuk Koelman uiteindelijk Mariska de Haas relatief gezien weinig genoemd wordt maar wel vaak berichten waarin "de moeder van Luuk Koelman" genoemd wordt. Dit komt door een "brief aan de moeder van Luuk Koelman" die op facebook rond is gegaan.

Trending Topics Luuk Koelman (click voor vergroting)

 

Trending topics Mariska de Haas (click voor vergroting)

remco
Remco van Buren
08 nov 2012
Dit artikel is
23607x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 19
  • 0
  • 0
  • Share on Google+ 0
  • 3
Nieuwsbrief

Reacties (6)

Niks doen lijkt me geen optie. Excuses is het minste wat ze kunnen doen. Hoe geloofwaardig zullen die zijn? Wat was zijn doel. Wellicht dat ie daar zelfs in geslaagd is? Beter om zelfs eerlijk te zijn over zijn motieven, om enig vertrouwen terug te winnen.
Saskia Withoos  08 nov 2012 - 13:36
Niks doen lijkt me geen optie. Excuses is het minste wat ze kunnen doen. Hoe geloofwaardig zullen die zijn? Wat was zijn doel. Wellicht dat ie daar zelfs in geslaagd is? Beter om zelfs eerlijk te zijn over zijn motieven, om enig vertrouwen terug te winnen.
Saskia Withoos  08 nov 2012 - 13:36
Ik weet niet of je nu echt van winnaars moet spreken in deze zaak. En trouwens: de account @MariskaOrban bestaat al sinds november 2011.
Freek Janssen  08 nov 2012 - 14:38
Gaat dit artikel nu over een moreel vraagstuk of het meten van een meme? Moeilijk te lezen door alle 'tussendoor' meninkjes…
Rologica  08 nov 2012 - 14:47
Dank voor jullie reacties!

@Saskia Ik denk ook dat excuses sowieso op zijn plaats zijn. Ik geloof dat Metro uiteindelijk ook redelijk geschrokken is van de reacties (eerst een trotse tweet over hoe goed het bericht gelezen wordt, daarna het bericht verwijderen en distantiëren van alles wat haar columnisten schrijven).

@Freek: in deze case zijn er inderdaad helemaal geen winnaars. Dat wordt zo in het artikel ook niet gesteld. De enige keer waarbij over winnaar wordt gesproken is over het aantal negatieve mentions wat Metro en de columnist gekregen hebben. En dat is geen win waar je trots op kunt zijn. En dank voor je scherpte over het parodie account @MariskaOrban!
Remco van Buren  08 nov 2012 - 14:55
@Rogier het gaat enkel over een globale registratie van een thema waarover vandaag veel gesproken wordt. Niet meer en niet minder.
Remco van Buren  08 nov 2012 - 15:03
  1. 1
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken