Social media: de aanraders én de blunders

Het tweede deel uit de coverstory van het SCRATCH Magazine "Social media 4.0: de aanraders en de blunders" met een interview bijdrage van Kittyhawk. In deel 1 staan de mogelijkheden van social media voor de entertainment branche centraal, in dit deel een aantal Do's and Don'ts van social media.

Social media: de aanraders en de blunders

 

Deel 1 van dit artikel kun je hier lezen: "Social media en de entertainment industrie" .

Oeps, daar gaat een follower

Dat social media verkeerd ingezet kunnen worden, is de afgelopen jaren wel duidelijk geworden. Hier een paar ‘blunders’:

McDonald’s wilde graag laten zien dat het voedsel dat de fastfoodketen verkoopt van goede boeren komt en dat het ‘gezond’ en ‘verantwoord’ is.

Social media fail Mc Donalds #McDStories  Door het inzetten van filmpjes, die verspreid werden via Twitter en Facebook met de hashtag #McDStories en #meetthefarmers. De gevolgen: reacties met klagende #McDStories van klanten.


McDonald’s stopte al snel met het gebruik van de hashtag en erkende dat de actie had gefaald. Nu, een jaar later, doet McDonald’s weer een dappere poging met een nieuwe campagne, #McDProBowl, in de hoop dat de klanten nu wel blijven.

Twee Twitter-accounts beheren vanaf je telefoon of laptop, dat is bijna vragen om problemen. Zo plaatste een onoplettende medewerker van Vodafone deze tweet - vul zelf maar in wat voor reacties deze opleverde.  @VodafoneUK social media fail

Youp van t Hek versus T-Mobile  Een voorbeeld uit eigen land is natuurlijk de vete tussen Youp van ’t Hek en T-Mobile. Het gevolg: T-Mobile gaat nu beter om met social media en besteedt veel aandacht aan webcare. Is het ‘geklaag’ van Youp toch nog ergens goed voor geweest.

 

Op social media wordt wel over bedrijven gesproken, maar zelf zitten ze qua gebruik nog in de experimentele fase. Bedrijven die al wel op social media opereren, missen soms de capaciteit en de kennis om ze op een goede manier in te zetten. Dat is natuurlijk ook een vak apart. Zoals iedereen weet kan het bereik van social media ontzettend groot zijn, maar hoe zorg je ervoor dat je dat bereik ook daadwerkelijk haalt zonder dat je het imago of je bedrijf door een goed gebruik van social media flink laten groeien. En gebruiken wij als individuen social media op een goede manier of is er voor ons ook nog meer uit te halen? Hoe kunnen we social media als marketingtool gebruiken? Een echte handleiding is er nog niet, maar vele do’s en don’ts verspreiden zich via internet.


Social media Do's

  • Zorg voor strategie en realiseerbare doelen. Misschien is dat wel het belangrijkste aandachtspunt voor organisaties: zorg voor een strategie en ga niet zonder doel een account aanmaken en berichten verspreiden. Maak doelstellingen specifiek en realistisch. 
  • Wees een sociale burger. Social media zijn ‘sociale’ middelen. Wees dus zelf ook sociaal. Zend niet alleen berichten, maar beantwoord ook vragen en ga de discussie aan. Wanneer je als organisatie zorgt voor sociale en persoonlijke contacten, wordt dit door de doelgroep zeker gewaardeerd.
  • Zorg voor interessante content. Publiceer prikkelende en interessante content voor je doelgroep. Luister, kijk wat er bij je doelgroep speelt en haak hierop in. Je zorgt daarmee niet alleen voor duidelijkheid, maar stimuleert ook het delen van jouw informatie.
  • Bied een luisterend oor en communiceer. Laat aan je volgers weten dat je naar hen luistert. Beantwoord vragen en luister naar wat ze zeggen. Je blijft dan niet alleen op de hoogte van wat er speelt, maar weet ook hoe je volgers over je organisatie denken. Reageer niet alleen op positieve feedback, maar ook op negatieve respons.

Social media Don’ts

  • Opdringerig zijn en spammen. Praat niet alleen over jezelf, in elk geval niet te vaak. Zorg voor een goede balans en deel ook berichten over bijvoorbeeld de actualiteit, de ontwikkelingen in de markt of anderen.
  • Het gaat niet alleen om jou, maar om een community waar iedereen deel van uitmaakt.
  • Volgers vergeten te bedanken. Bedank volgers die jouw tweets of berichten retweeten of delen met hun vrienden. Laat zien dat je dat waardeert. Dat staat niet alleen netjes, maar het doet ook veel goed
 

Over SCRATCH Magazine 

SCRATCH Magazine is een kwartaaluitgave voor afgestudeerden van Fontys Academy for Creative Industries. SCRATCH wordt gemaakt door een groep excellente IEMES-studenten. Dit artikel is één op één overgenomen van het artikel "Social Media 4.0: de aanraders en de blunders" van de wintereditie 2013. De digitale versie kun je hier downloaden.

remco
Remco van Buren
15 feb 2013
Dit artikel is
2931x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 1
  • Share on Google+
  • 0
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Gespot" artikel
"Close to home | It can wait", de viral video met statement van AT&T