Social media do’s and don’ts volgens “the crowd”

Een van de leuke dingen van social media is dat je mensen kunt vragen wat ze ergens van vinden. Oftewel crowdsourcing. En dat is niet alleen leuk, maar vaak ook zinvol omdat een groep mensen gewoonweg meer weten en elkaars ideeën kunnen versterken. Met die gedachten heb ik in enkele LinkedIn groepen de vraag gesteld met welke Social Media Do’s and Don’ts je als organisatie absoluut rekening moet houden. En dit is het resultaat: 29 Do’s en 11 Don’ts. En voel je vrij om deze lijst verder uit te breiden!

Social media do's and don'ts

 

Wellicht handig om te weten, er is geen selectie gemaakt, alle reacties zijn in dit artikel opgenomen. Dat zorgt er in sommige gevallen voor dat reacties een overlap hebben en dat de ene sterker of verrassender overkomt dan een andere. Aan de reactie zijn qua inhoud verder ook geen veranderingen doorgevoerd. Wel is geprobeerd ze een beetje te categoriseren, gewoon voor het overzicht.

Aan jullie is het nu om te bepalen welke social media do’s & don’ts echt relevant zijn, welke open deuren, welke totaal niet relevant en daar waar mogelijk aan te vullen.

De social media do’s volgens “the crowd”

Er werden bijna drie keer zo veel do’s als don’ts geopperd. Reden genoeg om daar dan ook mee te starten. Naar aanleiding van de inzendingen zijn deze opgedeeld in vier categoriën.

Strategische inzet van social media, zint eer ge begint

Enkele reacties laten er geen misverstand over bestaan, social media succes begint altijd met een solide strategische basis. Dus eerst denken dan doen, zint eer ge begint, bepaal je doelen en de weg er naar toe.

  • Susanne van Boom: Om niet te verdwalen in het doolhof van social media is het enorm belangrijk een duidelijke social media strategie te ontwikkelen.
  • Antoine Glerum: Zorg voor structuur. Goede zakelijke communicatie (on- en offline) doe je niet op gevoel, schietend uit de heup en alleen wanneer je zin en tijd hebt. Zonder duidelijke focus, doel, tijdspad doe je eigenlijk alleen 'per ongeluk' dingen goed. Kies thema's. Bepaal de periodes en de frequenties van berichten. Kies doelen.
  • Youandi Beeris - van der Gaag: Sta stil bij de vragen: Waarom wil ik gebruik maken van social media? Heb ik tijd om social media effectief in te schakelen? Wie is mijn doelgroep? Wat voor informatie wil ik verspreiden? Welke social media platform(en) moet ik gebruiken? Zonder antwoorden op de bovenstaande vragen wordt het moeilijk om een goede strategie te bepalen. En zonder juiste strategie ga je het heel moeilijk krijgen. Dan wordt het vaak schieten met een kanon op een mug met onvoldoende / onbevredigend resultaat.
  • Jan Posdijk: Stel jezelf vooral de vraag: Waarom wil ik social media inzetten? Wat wil ik bereiken en vooral wie? Koppel het aan je persoonlijke of zakelijke doelstellingen en stel een business case op. Dat kan in 6 eenvoudige stappen: 1. stel je probleemstelling of centrale vraag vast, 2. analyseer en concludeer waardoor je nog niet in de gewenste situatie zit, 3. formuleer op basis van voorgaande de beste oplossing, 4. maak een implementatie-, content-, en publicatieplan, 5. borg de activiteiten in (bestaande) processen, 6. zorg voor resultaatmeting en bijsturing.
  • Marco Veen: Doel en middel moeten duidelijk gescheiden zijn. En een stapsgwijze implementatie is essentieel.
  • Elzo Smid: Een duidelijk afgebakende doelgroep levert uiteindelijk een breder publiek op.

De gewenste houding & gedrag op social media

Volgens anderen is je houding en gedrag een belangrijke “do” om succesvol social media in te zetten als bedrijf. En dan voornamelijk gericht op het menselijk zijn en interacties zoeken in plaats enkel commerciële boodschappen te zenden.

  • Antoine Glerum: Zorg voor interactie. Praat terug, reageer, vraag, praat mee, denk mee, enzovoorts 
  • Nan van Grootel: DO! Oftewel learning by doing. Ik merk vaak dat ondernemers te bang zijn en doordat ze meer valkuilen kunnen bedenken dan er daadwerkelijk zijn doen ze maar niks en da's achteruitgang. Dus DOEN!
  • Geesje Rietveld: Zie social media altijd als een opstap naar persoonlijk contact, nooit als een doel op zich.
  • Doenja Hagtingius: Social media, het zit al in de naam, gaat om interactie met je doelgroep(en) (sociaal). Zonder dat houd je alleen media over, en dat is vaak eenrichtingsverkeer. Social media gaat dus niet alleen om zenden, maar juist om luisteren, vragen, en antwoord geven.
  • Albert Mensinga: Acteer “real time”, dat verwachten gebruikers. Boeien en binden, aandacht en focus.
  • Rachelle Dwarka: Blijf lokaal en wees bescheiden. Indien je als organisatie beloftes doet, dien je deze ook waar te maken. 
  • Jekaterina Pravnik: Wees kritisch en vraag jezelf af: Why would people want to talk about it? Als je het niet kan bedenken dan kan je het beter laten ipv de social media environment ermee te vervuilen.
  • Erik Wouda: Wees aanwezig, wees bereikbaar.
  • Carolien Staal: De twee belangrijkste zaken zijn mijns inziens: 'passie' (lees: dag en nacht met je vak bezig zijn) en 'consistentie'.
  • Herman Couwenbergh: Zie social media niet als saleskanaal, gebruik geen tools om de tools, verlies het menselijke niet uit het oog.
  • Sander Biehn: Mijn do is erg simpel: Altijd vanuit het hart!
  • Lois Sikora: Als je een bericht plaatst, reageer dan op je reageerders.
  • Wouter van der Molen: Toon meer mensen dan producten.

Positieve social media activiteiten

Tja, en strategie en houding vertaalt zich uiteindelijk in de soort van activiteiten die je ontplooit op social media. Daarover zijn onderstaande social media do’s binnen gekomen.

  • Arash Azizi: Plaats actuele posts voor viraal effect. Houd updates van de sociale media zelf bij.
  • Leni Minderhoud: Geef werkzoekenden gerichte en concrete tips: een netwerkcontact, regel een gesprek voor ze met je netwerk, check hun profiel op zichtbaarheid en vindbaarheid.
  • Coen Koppen: Schakel zo af en toe terug naar het echte leven. Tweetups, social media clubs, twitterlunches en koffieafspraken werken erg goed om het online contact online te versterken.
  • Albert Mensinga: CTA lijkt mij wel de belangrijkste. Onder het mom 'wat moeten we ermee?' minstens een aansporing tot kopen, kijken of klikken. En met een duidelijke boodschap, als het kan met 140 tekens.
  • Annemieke Hageman: Zorg dat je bij een reactie net even wat meer biedt. Bv: laatst klaagde ik over vertraging op Twitter bij de NS en reageerde zij onder andere met een link naar de pagina waar je geld terug bij vertraging aan kan vragen. Onverwachts behulpzaam.
  • Rachelle Dwarka:  Luister naar je fans. En de fans verwachten iets extra's te krijgen. Plan regelmatig campagnes met verschillende aanbiedingen om de traffic te stimuleren. 
  • Kim Verweij- Jansen: Voordat je zelf begint met zenden eerst goed kijken en 'luisteren' naar wat er allemaal gebeurt. En niet alleen maar kijken naar of je naam wordt genoemd.

Juist gebruik van social media tools

Tot slot bij de social media do’s volgens enkele reageerders: zorg ook dat je de juiste tools gebruikt. Om te managen, maar vooral ook om de resultaten van je inspanningen te meten.

  • Arash Azizi: Gebruik tools om te meten welke post wel werkt en welke niet. Edgerankchecker om te kijken wanneer je post het meest gelezen is.
  • Antoine Glerum: Meet en evalueer de effecten van je activiteiten. Vergeet de nulmeting niet!
  • Paul Haarman: Hootsuite kan zeker een handige tool zijn om al je Social Media te managen. Je ziet in 1 oogopslag "what's happening" op al je aangesloten Social Media. 

De social media don’ts volgens “the crowd”
 

Er zijn ook reacties geplaatst met zaken die je op social media absoluut niet moet doen. In totaal elf reacties die onder te verdelen zijn in drie categorieën: houding & gedrag, activiteiten en tools.

Ongewenste houding & gedrag op social media

We zagen bij de zaken die als positief worden ervaren al dat gedrag en houding een belangrijke rol speelt volgens de personen die een reactie hebben gegeven. En ook bij de don'ts levert dat de meeste reacties op. 

  • Edwin Vlems • Bekijk social media niet met een oude bril, oftewel vermijdt het 'horseless carriage syndrome'.
  • Leni Minderhoud: Social media alleen gebruiken als jij iets nodig hebt, een baan o.i.d. 
  • Nick Hansen Wagensveld: Wellicht een overduidelijke don't, maar onderschat niet de kracht van Social Media en de kracht van een persoon op Social Media.
  • Albert Mensinga: Het WC-Eendmoment: heerlijke borstklopperij waar niemand op zit te wachten en iedereen zich een hoedje aan ergert.
  • Annemieke Hageman: Laat of helemaal niet reageren. Ga altijd de interactie aan, maar niet te laat anders is het misschien al niet meer relevant of raakt een klant nog meer geïrriteerd (bij een klacht).
  • Rachelle Dwarka: Niet reageren. Niet reageren is funest voor de reputatie.

Verkeerde social media activiteiten

 Een overduidelijke don't qua social media activiteiten; te veel over jezelf praten.

  • Antoine Glerum: Digitaal folderen. Ga niet alleen maar je diensten/producten zenden. Daar zit niemand op te wachten. 
  • Edwin Vlems: Je zult niet veel volgers krijgen/overhouden zodra je 'koop mijn product' begint te twitteren.
  • Anneke Auer: Spam, hoe je het ook inpakt, met zogenaamd open staan voor discussie e.d. Net doen alsof je niet spamt is ook spammen. Twitteraars zijn niet gek.

Onjuist gebruik van social media tools

 Tools zijn handig, maar ze mogen volgens onderstaande reacties niet het menselijke aspect in de weg staan.

  • Antoine Glerum Ga niet alles automatiseren. Klinkt leuk, auto reply, auto retweet, scheduled messages. Je hebt er nauwelijks omkijken naar. Maar je hebt zo geen enkel contact met je netwerk. 
  • Paul Haarman: Hootsuite maakt het uiterst makkelijk om in een paar klikken je boodschappen naar al je Social Media te sturen. Probleem is dat als je dit doet naar je Groepen van LinkedIn dit binnenkomt als nieuwe discussie en dat wordt vaak niet op prijs gesteld. Eigenlijk zouden deze berichten op de Promotiepagina van een groep moeten binnenkomen.
  • Kim Verweij- Jansen: Gebruik maken van een dashboard zoals bijvoorbeeld Hootsuite alleen om te plannen onder het motto: “dan ben ik wel op social media te vinden en kost het me geen tijd”.

Welke do of don't van social media gebruik mis jij nog?

De bovenstaande lijst van verschillende personen is natuurlijk niet af. Er zijn nog veel meer zaken waarmee je op social media rekening moet of kunt houden. Welk social media do of don't mis jij nog?


Met dank aan alle personen die via LinkedIn voor de input hebben gezorgd.

Cartoon van Tom Fishburne

remco
Remco van Buren
26 apr 2013
Dit artikel is
14518x bekeken

Deel dit artikel via:

  • Share on Google+
Nieuwsbrief

Reacties (4)

Handig Remco, maar ook een unieke manier om kennis te delen!
Edwin Vlems  26 apr 2013 - 11:52
Jij bedankt voor je input, Edwin! En daarmee je bijdrage aan het kennis delen. Ik faciliteer het enkel.
Remco van Buren  26 apr 2013 - 12:32
Dag Remco,

Leuk dat je op deze manier alle input hebt verwerkt! Een mooi overzicht is het geworden. Ik vin dit ook een leuke manier van mensen betrekken. Dit ga ik zeker onthouden.

Hartelijke groet, KIm
Kim Verweij  26 apr 2013 - 17:17
Dag Remco,

Leuk dat je op deze manier alle input hebt verwerkt! Een mooi overzicht is het geworden. Ik vin dit ook een leuke manier van mensen betrekken. Dit ga ik zeker onthouden.

Hartelijke groet, KIm
Kim Verweij  26 apr 2013 - 17:17
  1. 1
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Gespot" artikel
"Close to home | It can wait", de viral video met statement van AT&T