Social media en de entertainment industrie

Het eerste deel van een artikel in het SCRATCH Magazine, een kwartaaluitgave voor afgestudeerden van Fontys Academy for Creative Industries. Voor de coverstory "Social media 4.0: de aanraders en de blunders" ben ik geïnterviewd over de rol van social media in de entertainment industrie. Een interessante combinatie en leuk om daar mijn visie over te mogen geven.

social media 4.0: de aanraders en de blunders

 

Social Media 4.0: de aanraders en de blunders

Social media inzetten als marketingtool is tegenwoordig een must. Je kunt je kont niet keren of er komt een link van Twitter of Facebook voorbij, een hashtag of een 'vind ons leuk!'. Dat kan goed uitpakken, maar het kan ook een totaal ander effect hebben dan gewild. Wat moet je als bedrijf nou met social media doen?

Door: LARA HIRSCHMAN en ROZEMARIJN VOSSEN

We kunnen niet meer om social media heen. Alles wat we doen, denken en vinden, is terug te vinden op internet. En dat geldt ook voor bedrijven. Met name grote bedrijven en ‘marktleiders’ hebben sterk het gevoel dat ze iets met social media moeten doen, maar hoe en wat is vaak nog een grote vraag. Remco van Buren, CEO en Social Media Consultant bij Kittyhawk, houdt de ontwikkelingen goed in de gaten. ‘Zo’n 90 procent van de bedrijven maakt een Twitter-account en een Facebook-pagina aan, maar komt niet verder dan het verspreiden van commerciële boodschappen via de onlinekanalen. Als marketingtool staat het nog echt in de kinderschoenen. Ik merk dat veel bedrijven nog op zoek zijn naar de juiste manier om social media te gebruiken.’ De toegevoegde waarde van het gebruik ervan ligt volgens Remco vooral in de standaardinformatie, zoals webcare, speciale acties en het persoonlijk benaderen van volgers en fans. 

Social media voor entertainment industrie nog in kinderschoenen

In de entertainmentindustrie zijn bedrijven nog niet echt te vinden op de sociale kanalen, maar individuen en groepen wel. 'BN’ers zijn opeens heel dichtbij gekomen. Fans hebben continu een kijkje in hun leven en zo ontstaat er natuurlijk een sterkere band,’ legt Remco uit. ‘Er gebeuren veel leuke dingen. Doe Maar heeft bijvoorbeeld een nummer via Twitter gemaakt. Volgers konden regels insturen en zo is dus een nummer ontstaan vanuit co-creatie.’

Tv-programma’s zoals The Voice of Holland en So You Think You Can Dance zijn wél duidelijk aanwezig op het sociale front. Een avondje tvkijken met het gezin is hierdoor dan ook veranderd. ‘We halen de tv eigenlijk uit de woonkamer. Je deelt je mening over een programma nu met de hele wereld en niet meer alleen met de mensen naast je op de bank. Deelnemers
aan deze programma’s worden dan ook gestimuleerd om actief te zijn op Twitter en zo een band op te bouwen met hun fans.’

Co-creatie events via social media de toekomst?

Internet is een snelgroeiend medium. Social media zijn pas een paar jaar een fenomeen, maar zijn sindsdien al sterk veranderd. Waar ligt de toekomst? Hyves werd in één keer groot en is ook net zo snel weer verdwenen, mede door de grote concurrent Facebook. Volgens Remco is vernieuwing belangrijk. De komende vijf jaar zullen er nieuwe spelers verschijnen en een paar oude verdwijnen. Pinterest komt net op en daar wordt veel van verwacht. Volgend jaar kan er zo weer een nieuw platform zijn. ‘De toekomst voor de entertainmentindustrie ligt denk ik in het organiseren van events via social media. Volgers en fans kunnen bepalen welke artiesten er op een evenement komen. Ik zie het wel gebeuren dat bijvoorbeeld Lowlands over een paar jaar voor een groot deel door toekomstige bezoekers wordt georganiseerd. 

De BN’ers van dat moment zullen ook voornamelijk bekend worden via social media,' voorspelt Remco.


Deel 2 van dit artikel kun je hier lezen: "Social media: de aanraders én de blunders". 

Over SCRATCH Magazine 

SCRATCH Magazine is een kwartaaluitgave voor afgestudeerden van Fontys Academy for Creative Industries. SCRATCH wordt gemaakt door een groep excellente IEMES-studenten. Dit artikel is één op één overgenomen van het artikel "Social Media 4.0: de aanraders en de blunders" van de wintereditie 2013. De digitale versie kun je hier downloaden.


remco
Remco van Buren
15 feb 2013
Dit artikel is
3843x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 10
  • Share on Google+
  • 0
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken