Social media gebruiken om je event meerwaarde te geven

Het lijkt een heel voor de hand liggende combinatie: social media en events. Maar slechts weinig events gebruiken social media om de experience te verlengen en de waarde te vergroten. 5 tips hoe social media events kunnen versterken.

5 tips hoe social media events versterken

1. Help bezoekers met elkaar in contact te komen via social media

 Help bezoekers met elkaar in contact te komen via social media

 

Een belangrijke onderdeel van elk conferentie ervaring is in contact komen met andere bezoekers. Of het nu gaat om kennis maken met nieuwe prospects, herinneringen ophalen met oude collega's, nieuwe vrienden maken of om meer brand exposure te bewerkstelligen, netwerken is voor veel bezoekers een belangrijke doelstelling bij een beurs- of congresbezoek. Help hen daarbij door rondom het evenement social networking sites in te zetten. Daarbij moet je natuurlijk de sociale netwerken gebruiken als Facebook, Twitter en Linkedin die ze al gebruiken en waar ze al aanwezig zijn. Maar creëer ook een centrum in dat online unversum. Een plek waar al die platformen samen komen en waar bezoekers over de sociale netwerken heen met elkaar in contact kunnen komen.

2. Vergroot actieve deelname aan het event door de inzet van Twitter en Facebook

Vergroot actieve deelname aan het event door bijvoorbeeld Facebook

 

Met social media kun je de deelname aan het event vergroten tot buiten de plek waar deze gehouden wordt. Met Twitter kun je bijvoorbeeld mensen die niet op het event aanwezig zijn toch betrekken omdat tegenwoordig rondom elk event via Twitter updates over dat event doorgestuurd worden. Zo kunnen ook niet-aanwezigen onderdeel uitmaken van het event. Een ander manier om mensen die niet aanwezig zijn realtime te betrekken bij het event is door gebruik te maken van Facebook Livestream. Of bijvoorbeeld door vragen te beantwoorden op de Facebook fanpage van een event door de sprekers.

3. Moedig het delen van informatie onder de deelnemers aan met bijvoorbeeld Foursquare

Moedig delen van content op het event aan met bijvoorbeeld Foursquare

 

Deelnemers kunnen tips en ideeën verspreiden over sprekers, interessante sessies, foto's verspreiden of in het algemeen zeggen wat ze van het event vinden. Dit is waardevolle informatie, ook voor de organisatie, die daar realtime op kan inspringen. Daarnaast is Foursquare een interessant social media voor events. Door gebruikers aan te moedigen zich op bepaalde vooraf ingestelde Foursquare plekken van het evenement in te checken, wordt duidelijk wat op welk moment populair is, kunnen bezoekers met elkaar in contact worden gebracht en kunnen deelnemende bedrijven inzicht krijgen in het profiel van bezoekers of specifieke acties ontwikkelen.

4. Zorg voor wat recreatie met social media acties

Sommige beurzen of congressen zijn ronduit saai, langdradig en langdurig. Probeer het energielevel omhoog te krijgen door via social media uitnodigende acties te ontwikkelen. Geef bezoekers de kans om via social media deelname iets extra's te winnen, zoals een half uur 1-op-1 gesprek met de keynote speaker. Of een gesigneerd boek van een spreker.

5. Zorg dat het event en de social media platformen ergens samenkomen

Mensen zijn op verschillende platformen actief. En gebruiken deze ook op een andere manier. Zorg daarom ook dat je al die platformen inzet, die door de deelnemers ook veelvuldig gebruikt worden. Maar zorg ook dat al deze informatie en interactiestreams weer op een centraal punt samen komen, zoals een event website. Dit is het centrum van je online universum voor, tijdens en na het event waar bezoekers bevestiging zoeken voor datgene wat ze elders gehoord of gelezen hebben, waar ze over discussiëren of omdat ze de juiste content zoeken om hun eigen conversaties te starten..

 

Het volledige artikel op Mashable: HOW TO: Use Social Media to Enhance Your Event

remco
Remco van Buren
30 dec 2010
Dit artikel is
3472x bekeken

Deel dit artikel via:

  • Share on Google+
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Gespot" artikel
"Close to home | It can wait", de viral video met statement van AT&T