Social media, het nieuwste marketing ding

Op steeds meer blogs, forums, online professionele netwerken kom je artikelen tegen met onderzoeken in welke mate en hoe marketeers social media gebruiken als onderdeel van hun marketing mix. Er zijn genoeg voorbeelden die laten zien dat we social media niet meer kunnen negeren. Maar kan het simpelweg gezien worden als marketingmiddel, als speeltje van marketeers en als nieuw onderdeel van de marketingmix? Helaas is dat een verkeerd uitgangspunt.

Hoe werkt dat dan met social media?

Omdat de meeste van ons opgevoed zijn vanuit het traditionele marketing denken, een manier van denken waarbij we inderdaad denken in termen als marketingmix, multi-channel etc., proberen we social media ergens in diezelfde bekende hokjes een plek te geven. Maar social media is geen nieuw marketing-ding, het is niet iets wat vanuit marketingdenken is ontstaan. Social media is een ontwikkeling die ontstaan is en plaatsvindt onder de gebruikers. Denken dat je met social media een nieuw kanaal hebt om je boodschap uit te dragen, of nieuwe prospects naar je website kunt leiden, is "zooo 2008". Vanuit social media bezien, is sowieso zelfs je website al een traditioneel marketingkanaal!



Als traditionele marketeers gebruiken we een marketingmix om statements te zenden, om te vertellen hoe geweldig onze producten of diensten zijn, of dat we de goedkoopste of meest duurzame zijn of whatever. En begrijp me niet verkeerd, dat moeten we ook nog steeds doen, want hoewel het lijkt of alles om social media draait, is nog maar een fractie van de wereld echt hiermee bezig. Maar juist in social media wordt het zenden van statements afgestraft. Juist in en door social media worden onze marketingpraatjes niet meer geaccepteerd. In sociale media bestaan geen doelgroepen meer, of marktsegmenten. Daar kun je je niet meer focussen op vrouwen van 25-35, welstandsklasse B, met carrièretijger en twee kinderen. De doelgroep in sociale netwerken zijn vrienden van vrienden. Zo ontstaan deze netwerken, omdat mensen met elkaar vrienden willen worden, die “connected” willen zijn omdat ze elkaar om uiteenlopende redenen toegevoegde waarde bieden. Vaak bestaat de toegevoegde waarde uit onpartijdige informatie. Daarom gaan ze ervaringen delen over hun bevindingen over een product, een organisatie, een service en tig andere zaken. Dat is de kern van sociale netwerken. En in die onderlinge conversaties hebben ze geen behoefte aan een organisatie die ze onderbreekt door te schreeuwen dat men zijn product moeten kopen. 

Maar kun je als bedrijf dan niet deelnemen aan die conversaties?

Natuurlijk wel, maar niet op traditionele marketingwijze. Social media draait om kennissen, vrienden, followers, fans. Relaties waarin je elkaar iets te bieden hebt. Als bedrijf zijnde moet je investeren in het bieden van relevante toegevoegde waarde aan die netwerken. Dat zorgt ervoor dat je uitgenodigd wordt in het netwerk en dat je deel mag uitmaken van het feestje. Dan maak je kennissen, die followers en vrienden worden en zelfs fans, die je vervolgens weer introduceren bij nieuwe vrienden. Dat lukt niet door ongevraagd het feestje verstoren.

En geloof me, dat is niet zo maar iets. Social media is geen nieuw marketingtruukje, we staan aan de vooravond van een compleet nieuwe manier waarop mensen informatie ontvangen, delen, communiceren. Marketing zoals wij het nu kennen, zit na meer dan 100 jaar ontwikkeling in de laatste fase van zijn "product cycle". Dat betekent dat je hele organisatie klaar moet zijn voor deze omslag. Als je als organisatie “iets” met social media wilt doen, dan moet je niet alleen vanuit marketing denken. Dan moet je de interne workflow van de hele organisatie daarop afstemmen. P&O, R&D, logistiek, klantenservice etc., de hele rimram. 

Dus welke rol moet social media nu spelen?

De belangrijke vraag die je je nu moet stellen is dan ook; Welke rol moet social media spelen? En voor elke organisatie zal daar een ander antwoord voor zijn. Maar de vraag is voor elke organisatie urgent en zou bovenaan de agenda van de directies moeten staan. Want zoals ik al zei, voor sociale netwerken wordt je uitgenodigd, daar kun je niet zomaar op binnenvallen. En weet je, het zou zo maar eens kunnen dat je morgen uitgenodigd wordt, of je het wilt of niet. En als je eenmaal uitgenodigd bent, dan zit je er midden in...

 Hopelijk was de uitnodiging dan van een vriend of fan, maar voor hetzelfde geld van een klant met één enkele nare ervaring, een slechte dag, een blog en een venijnige "pen"... 

remco
Remco van Buren
16 nov 2009
Dit artikel is
4781x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 0
  • Share on Google+
  • 0
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken