T: +31 413 38 70 56

Social Media Marketing: being remarkable

Social media zijn niet slechts een welkome aanvulling op de traditionele marketing mix. Social media zorgen voor een gedragsverandering. Artikel naar aanleiding van het college over social media marketing op Nyenrode Business University op 19 november jongstleden. Powerpoint van dit college is onderaan dit artikel toegevoegd.

Social Media Marketing: being remarkable

 

Social media als onderdeel van de marketing mix?!

Veel organisaties die social media willen integreren in hun marketing strategie focussen op de vraag hoe ze Twitter, Facebook, LinkedIn of andere sociale platformen kunnen inzetten om hun doelgroep nog beter te bereiken. Vaak ligt de nadruk dan op de verspreidingsmogelijkheden van sociale netwerken (ja ja, we gebruiken het liefst nieuwe technologieën waarbij we de inzet baseren op verouderde denkwijzen). Sommige organisaties gaan al een stapje verder, en proberen als dat mogelijk is interactie aan te gaan met hun fans en followers en misschien zelfs conversaties te "managen".

Het is goed om te zien dat steeds meer organisaties nadenken over social media en de eerste stappen in de sociale netwerken zetten. Er zijn al veel goede initiatieven, en inmiddels al voldoende succesvolle cases. Maar nog te vaak wordt social media gezien als een nieuw wondermiddel in de marketing mix. Als een zeker succes in het bereiken van je doelgroep en meer. 

De essentie van social media

Maar de essentie van social media ligt niet in het inzetten van sociale netwerken als onderdeel van de al uitgebreide marketing mix. De essentie van het web3.0 tijdperk zit in het veranderend gedrag van consumenten onder invloed van social media. De essentie zit in de wereld die verandert van een producten en service economie naar een economie die drijft op ervaringen. Het gaat niet meer om het zenden van boodschappen en USP's, om bereik in de doelgroep. Het gaat om het creëren en nastreven van bijzondere visies, opvallende ideëen, opmerkelijke bewegingen en inspirerende leiders. De essentie zit in het creëren van verhalen die opvallen en daarmee de moeite waard zijn om over te praten. Kortom, "being remarkable", net als Seth Godin's Purple Cow...

Presentatie over social media marketing @ Nyenrode Business University

En dat is dan weer de essentie van deze presentatie voor een college op Nyenrode Business University op 19 november jongstleden, aangevuld met enkele bekende social media cases.

Uiteraard ben ik erg benieuwd naar jullie ideëen hierover! 

door: Remco van Buren  

Reacties (0)

  • Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!

Reageer

Te gebruiken tags: <b> <br>

Volg ons op Facebook

Laatste "Opinie" artikel
Meer conversie op Twitter met Twitter Cards
Meer conversie op Twitter met Twitter Cards