Social Media Marketing in 10 stappen

Als bedrijf niet meedoen in social media is geen optie meer. Hoe je het ook wendt of keert, het wordt tijd om social media marketing serieus aan te pakken. De vraag voor veel bedrijven is dan natuurlijk: Hoe dan?!

Social Media Marketing in 10 stappen

 

Wanneer het gaat om het gebruik van social media marketing bij het ontwikkelen van je bedrijf en merk, dan is de slechtste actie van allemaal, geen actie. Veel bedrijven zijn nog bang om een actieve social media rol te spelen, waarbij een veel gehoord argument is: “Er wordt momenteel nog niet over ons gesproken in social media en dat vinden we prima zo.” Zolang er niet gepraat wordt, kan er ook niets verkeerd gaan. En doen we het goed, toch?!

Maar als er helemaal niet over je bedrijf of merk gepraat wordt op het sociale web, dan weet je ook niet wat er speelt bij je klanten en prospects, weet je niet welke reputatie je geniet en nog belangrijker, dan mis je kansen om te groeien als organisatie. En dan met name als er negatief over je gesproken wordt. Neem bijvoorbeeld de "Telegraaf Boycot" case. Uiteraard een vervelende situatie voor de Telegraaf, maar een goed moment om de journalistieke waarden weer eens onder de loep te nemen. Of de case rond Nuon en Essent. Ontzettend vervelend dat Greenpeace ze zo in de social media schijnwerpers heeft gezet en gelukkig was het slechts een social media briesje in plaats van een storm. Maar is dit niet direct een prachtige kans om een nog duurzamere koers te gaan varen en dit ook continu in al het denken en handelen uit te dragen. En tegelijkertijd eens serieus stil te staan bij sociale crisiscommunicatie. Zeker ook met die andere case in het achterhoofd rond de klantenservice van T-Mobile die gestart is door de “social media Youpie”. Is dit niet een prachtig moment om geheel transparant te gaan werken aan een optimale klantenservice en zo voorop gaan lopen op de andere telecomaanbieders? 

Hoe kunnen we dan omgaan met social media marketing?

Social media marketing, hoe dan? 

Niet meedoen is dus geen optie, absolute stilte rondom je bedrijf of merk dus niet wenselijk. Hoe je het ook wendt of keert, het wordt tijd om social media marketing serieus aan te pakken. De vraag voor veel bedrijven is dan natuurlijk: Hoe dan?!

Nou, bijvoorbeeld door eerst eens deze 10 stappen te doorlopen…

1 Bepaal je social media doelstellingen

Wat wil je bereiken met je social media participatie? Waarom doe je het echt? Wil je proberen een vorm van klantenservice te bieden? Of directe sales te genereren? Of ben je meer op zoek naar mogelijkheden om de relatie met bestaande klanten te verbeteren?

De antwoorden op dit soort vragen hebben een grote invloed op de aard en de inhoud van de content die gepubliceerd wordt en de activiteiten die u ontplooit op de diverse social media platformen.

2. Bepaal je resources

Wie gaat content creëren? Wie gaat uw sociale media-activiteiten monitoren? Wie gaan er reageren op vragen en worden het online gezicht van uw bedrijf? Zijn de technische randvoorwaarden ingevuld? En als er op één of meerdere vragen een “Nee” of “Ik weet niet” antwoord gegeven wordt, dan luidt de vervolgvraag: In hoeverre bent u bereid om hierover leren en te investeren of in te huren?

Waar het om draait in deze stap, is zorgen dat de benodigde resources qua mensen, tijd en geld beschikbaar zijn om überhaupt een social media strategie op te zetten en uit te voeren.

3. Ken je publiek!

Waar bevindt uw doelgroep zich online? Op welke platformen besteden zij hun kostbare tijd? Welke content en gesprekken krijgen de meeste reacties? Welke informatiebehoefte hebben ze? En waaraan hebben ze een absolute hekel?

Op social media draait het niet om het zenden van marketing statements. Je moet achterhalen wat je publiek wilt en nodig heeft, zodat jij kunt zorgen dat je content gaat leveren die zij belangrijk en interessant vinden. En vergeet niet, dat moet op een persoonlijke manier, zodat je publiek ook daadwerkelijk de interactie met je zal zoeken.

4. Creëer bijzondere en relevante content

Weet je eenmaal waar je publiek zich online bevindt, en welke informatiebehoeften ze daar hebben, dan is het zaak om hen daar meer en meer van deze content te bieden. Maar onthoudt, het kost tijd om een waardevolle rol te gaan spelen.

Je moet keer op keer je doelgroep voorzien van bijzondere en relevante content, waarmee je hun in hun gesprekken faciliteert en zo hun rol in hun andere netwerken vergroot. Daarmee ontstaan loyale volgers, fans, vrienden die je vertrouwen als bron van informatie en kan voldoen aan hun wensen en behoeften.

5. Integreer social media in al je marketing activiteiten. En vise versa!

Al je social media inspanningen moeten elkaar versterken. Zorg voor een crossmediale promotie van uw social media inspanningen. Zowel on- als offline. En zorg dat je sociale media en traditionele media geïntegreerd zijn.

6. Werk met een schema

Als je niet in de luxe positie verkeert om één of meerdere personen dedicated met social media bezig te laten zijn, plan dan stelselmatig tijd in uw agenda in om aan social media te besteden.

Met een schema wordt het voor veel mensen eerder een onderdeel van het vaste dagpatroon, en het zorgt er met name in de beginfase voor dat je je social media activiteiten niet zo maar overslaat.

7. Houd altijd Pareto (80-20 regel) in gedachten     

Spendeer circa 80 procent van je social media activiteiten aan content zonder promotionele boodschap. En gebruik indien echt gewenst ongeveer 20 procent van je social media activiteiten aan content met (een lichte) promotionele boodschap.

8. Focus op kwaliteit, niet op kwantiteit

Het aantal volgers, aanmelders, vrienden of fans kan verslavend werken. Maar hiervoor geldt, de kwantiteit van de fans is niet bepalend, de kwaliteit is dat wel. Liever 500 fans/followers/vrienden die sterk betrokken zijn dan 5.000 fans/followers/vrienden die nooit iets van zich laten horen.

9. LAAT LOS!!

Laat je doelgroep de controle nemen over de conversaties en deze zich “eigen” maken. Want zo ontwikkelen mensen nu eenmaal een band met elkaar, en dus via het sociale web ook met u, uw bedrijf en uw merken. En vergeet niet, op het web is onzichtbaarheid of afwachtendheid vele malen erger dan een negatief sentiment.  

10. Blijf leren

Je kunt nooit stoppen met luisteren naar de gesprekken en bijleren. Om in socia media succesvol te zijn, moet je altijd zorgen dat je flexibel kunt omgaan met veranderingen. En moet je accepteren dat verandering nou eenmaal goed is.

 

En een bonus…

11: Just do it!

 

En heb je het idee dat er stappen missen, laat dan zeker een reactie achter!

remco
Remco van Buren
01 dec 2010
Dit artikel is
16282x bekeken

Deel dit artikel via:

  • Share on Google+
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken