Social Media ROI: Om je baas te overtuigen...

Social media is hot! Iedereen praat erover, heeft een mening over de zin of onzin ervan en probeert te bedenken hoe dit nieuwe fenomeen in de marketingmix past (ouch! verkeerd uitgangspunt!). En vooralsnog blijft het daar bij…

We houden de grote A-merken nauwlettend in de gaten hoe zij zich in social media omgevingen bewegen in de hoop dat we er ons voordeel mee kunnen doen en een eventuele successtory eenvoudig kunnen kopiëren. Maar helaas, ook de meeste grote A-merken houden zich nog angstig stil.

Social Media ROI

 

Waar komt die rare tegenstelling vandaan? Waarom praat iedereen erover, maar doet bijna niemand iets?

De oorzaak van dit probleem ligt in veel gevallen bij directies. Veel directeuren, CEO’s, voorzitters, DMU’s etc. zijn gevormd in het traditionele marketingtijdperk. Daar ligt de bron van hun persoonlijke successtory en dat van hun organisaties. En juist toen internet het hele traditionele marketing-denken omver begon om te gooien, stapten zij uit hun marketingfuncties om te besturen. De ontwikkelingen van de afgelopen jaren hebben veel van hen vanaf de zijlijn meegekregen; ze weten dat het bestaat, maar het zegt ze niet veel.

Aan de marketeers de schone taak om de directies bij te praten en te overtuigen van de social media noodzaak. En geloof me, dat wordt lastig. Ten eerste zul je ze moeten overtuigen dat het echt meer is dan slechts een nieuw kanaal. Vervolgens moet je ze motiveren om social media op de agenda te zetten en dit te integreren in de werkwijze van de organisatie. Dat betekent weer dat je moet aankaarten dat om succesvol te zijn in social media, de gehele interne workflow en cultuur hierop ingericht moet zijn. In veel gevallen een complexe en ingrijpende organisatieverandering. En dan kun je wachten op twee vragen: wat gaat me dat kosten en wat levert het me op? Dan moet je weer een aantal best practices en aansprekende successtories kunnen presenteren. En dan zijn we weer terug bij af.

Maar niet getreurd, hulp is nabij!

Socialnomics heeft een interessante video gemaakt waarin enkele succesverhalen getoond worden. Daarbij proberen ze dat zelfs te doen op basis van omzetstijgingen of kostenverlagingen en dus door het door te berekenen naar een Return On Investment. En juist daarin is de directie geïnteresseerd, die beslissen het liefst op een simpele ROI berekening! Bekijk de video, onthoudt de cases en schudt ze tijdens je pleidooi over social media achteloos uit je mouw. En vergeet daarbij de sterke oneliners niet! 

 

remco
Remco van Buren
24 nov 2009
Dit artikel is
2916x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 0
  • Share on Google+
  • 0
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken