Social Media Trends 2014

Tijdens de Kittyhawk Inspiratiesessie van 30 januari 2014 heb ik stilgestaan bij ontwikkelingen op social media die weleens een impuls kunnen krijgen dit jaar. Oftewel wellicht een trend kunnen zijn of worden. In dit artikel een korte uiteenzetting van deze presentatie. En natuurlijk vind je de presentatie en die van Herman Couwenbergh over Twitter Ads en Twitter Cards hier ook terug.

Social media trends 2014

 

(NOTE: wil je alleen de presentaties bekijken, scroll dan naar beneden - dat duurt wel even, want het artikel is een soort van uitgeschreven versie van de presentatie - of bekijk mijn presentatie Social Media Trends 2014  of die van Herman Couwenbergh Introduction to Twitter Ads & Twitter Cards op Slideshare)

Van surfen naar 24/7 socially connected

Begin jaren negentig werd het internet beschikbaar voor de consument en konden we eindelijk online. Of "eindelijk", we hadden geen flauw idee wat we er mee aan moesten. We waren blij als we een beetje uit de voeten konden met WP5 en sloegen onze bestanden op een 3 ½ inch diskette met in de hoogtijdagen 1.44 mB geheugen op. De eerste bedrijven claimden voorzichtig eenURL, maar meer omdat het kon dan dat het toegevoegde waarde had. Op de dag van de inspiratiesessie was het precies 7.487 dagen geleden dat de eerste commerciële website online ging. 

De potentie van het internet bleef niet lang onopgemerkt. Bedrijven instituten, organisaties, overheden, wierdo’s, predikers, sportclubs, onderzoekers en wie al niet meer ging een stukje van dat wereldwijde web claimen en plaatsten een ongestructureerde berg aan informatie online. In de eerste jaren waren we online dan ook vooral aan het “surfen”. Via linkjes in teksten surfden we van de ene site naar de andere op zoek naar iets wat we in veel gevallen niet vonden. Daar stond tegenover dat we wel veel vonden waar we niet naar op zoek waren. Al snel probeerden daar enkelen van die tech-types iets aan te doen, portals en search-engines schoten in de jaren negentig als de spreekwoordelijke paddenstoelen uit de grond. In veel gevallen armoedige pogingen zonder gewenst resultaat, totdat twee studentjes van de Stansford University een winnend alchoritme hadden bedacht. Het duurde niet lang voordat deze zoekmachine van Larry Page en Sergey Brin internet ging domineren. En mensen stapten van surfen over naar googelen…

Bedrijven en organisaties zagen hun kans schoon om hun palet aan owned media lekker uit te breiden. Internet werd (deels) een vergaarbak van bedrijfsbrochures die online werden gezet. En met SEO, adwords, display advertenties en email campagnes probeerden we zoveel mogelijk traffic naar onze sites te krijgen om onze boodschap nog eens extra onder de aandacht te brengen. Bijzonder eigenlijk, in alles zag je dat online gezien werd als een compleet andere wereld als offline, maar marketeers en bureaus behandelden het uiteindelijk als elk ander middel in traditionele interruptie marketing campagnes. Mensen onderbreken in de dagelijkse bezigheden met reclame banners en spammerige emails om ze vervolgens op de site nog eens te vertellen dat het product toch echt de beste, mooiste, goedkoopste of groenste is.

Maar één ding is anders, daar waar de macht over mediakanalen eerst bij een select clubje media bedrijven (en soms overheden) lag die maar al te goed voelden dat ze geen bestaansrecht hadden als ze niet naar de pijpen van de adverteerder dansten, daar is het interweb “opensource”. Met andere woorden, ook de kleine mens, kan online zijn eigen plekje opeisen. Wij, het volk, de consumenten, maar ook alle afvalligen, andersdenkenden, dissidenten, intriganten, dwarsdenkers en wat al niet meer kregen de mogelijkheid om online plekjes te creëren waar we konden samenscholen. Waar we met elkaar informatie, kennis en ervaringen met elkaar konden delen. Wij (of vaker, een paar nerds die in hun studietijd of avonduren eens iets anders probeerden) ontwikkelden de social media. Een plek voor ons, waar de bedrijven in eerste instantie eigenlijk niets te zoeken hadden.  En dat bleek een schot in de roos… De ontwikkeling in social media gebruik is ongekend, de snelheid waarmee platformen groeien en waarmee nieuwe platformen geïntroduceerd worden is enorm. Mensen zijn de nieuwe informatiebrengers en dragers. Wel een klein nadeeltje voor bedrijven, organisaties, overheden en andere instituten, ons gedrag is er door veranderd.

24/7 Socially Connected

 

En imiddels is (zeker in het westen) zo’n beetje iedereen “socially connected” op het internet. Altijd en overal… We staan letterlijk op met onze smartphone en gaan er mee naar bed. Als we even op de WC zitten, checken we naar de statusupdates van onze vrienden, als we een brood bij een goede bakker halen dan checken we eerst in en als we in een restaurant gegeten hebben dan laten we met liefde onze ervaring daarvan achter en als we het niet eens zijn met de handelwijze dan zetten we direct een klacht op twitter. Of we nou online sociale invloed hebben of niet, het voelt gewoon lekker… En dat doen we niet alleen meer via desktop natuurlijk. Dat doen we 24/7 via onze mobile devices.

Social media 2014, de cijfers

Als je afgelopen maanden de media hebt gevolgd, dan zou je haast denken dat social media de hype inmiddels wel voorbij is. Headlines als "Hyves stopt als social netwerk", "Nederlandse jongeren keren Facebook massaal de rug toe", "Einde groei social media in zicht" en "Onderzoek voorspelt einde Facebook" waren (of zijn nog) aan de orde van de dag. Maar is dat ook zo? Een onderzoek van Newcom research & consultancy (even op de naam klikken en onderzoek downloaden, is de moeite waard) laat een ander beeld zien. Een paar highlights uit dit onderzoek.

Cijfers Big Five Social Media 2014

 

Facebook en Youtube meest gebruikte platformen

Van de social big five (in aflopende volgorde: 1. Facebook, 2. Youtube, 3. LinkedIn, 4. Twitter en 5. Google+) is momenteel Google+ nog de kleinste, maar inmiddels maken 3,3 miljoen Nederlanders hier gebruik van, waarvan maar liefst 1 miljoen dageljks. Facebook en Youtube zijn veruit de meest gebruikte platformen. Facebook niet alleen qua totaal aantal gebruikers (8,9 miljoen), maar ook het aantal dagelijks gebruikers is enorm. Maar liefst 6,1 miljoen bezoekt het netwerk dagelijks! (en we hebben ongeveer 11 miljoen internetgebruikers!). Youtube heeft 3,5 miljoen gebruikers, Qua dagelijkse gebruikers is Twitter nummer 2 met 1,5 miljoen dagelijkse gebruikers en wordt op de voet gevolgd door Youtube (1,1 miljoen). Linkedin heeft de minste dagelijkse gebruikers, "slechts" 0,3 miljoen.

Google+ de grootste stijger in 2013

Alle big five sociale platformen behalve Youtube hebben een stijgend gebruik gekend in 2013. Google+ is zowel op gebruik (+65%) als dagelijks gebruik (+100%) absoluut de grootste stijger. Opvallend is dat het dagelijks gebruik van LinkedIn en Twitter afgenomen is (respectievelijk een afname van -25% en -6%). 

Facebook wint, Twitter verliest

Facebook wint aan terrein. In alle leeftijdsgroepen is er een toename aan absolute gebruikers en dagelijkse gebruikers. En van de Facebook gebruikers ziet 59% het platform als belangrijskte platform in zijn/haar social media consumptie. Twitter laat onder jongeren juist een opvallende afname zien. Uit het onderzoek blijkt dat jongeren zich er in steeds midnere mate thuisvoelen en het te “ingewikkeld” vinden. Een plausibele verklaring kan zijn dat zij Twitter meer gebruikten als een soort van sms-dienst en nu massaal overstappen op meer gesloten platformen als Whatsapp, Snapchat en Wechat.

Opmars nieuwe sociale media in 2013

Maar niet alleen de BIg Five laten groei zien, ook nieuwe sociale netwerken mogen zich verheugen in een toenemende belangstelling. De grootste van de kleine is Instagram met inmiddels 1,4 miljoen Nederlandse gebruikers waarvan 536.000 dagelijks (groei van maar liefst 347% tov vorig jaar!). Deze wordt gevolgd door Pinterest met 1,1 miljoen gebrukers (131.000 dagelijkse gebrukers), Snapchat met 0,7 miljoen gebruikers, Foursquare met 0,3 miljoen gebruikers en Wechat met 0,1 miljoen gebruikers.

Trend 1. Content blijft King, context is Queen

De cijfers laten zien dat social media nog wel even belangrijk blijft. Gelet op het aantal nieuwe platformen die nog steeds ongekende stijgingen laten zien, is het nog te vroeg om te zeggen dat het de hype voorbij is. We zitten steeds langer met steeds meer mensen op steeds meer sociale netwerken. Online wordt meer en meer een mobiele ervaring op basis van timelines met een (te veel aan) informatie. Om daarin als merk op te vallen blijft content natuurlijk het allerbelangrijkste. Content is en blijft King. Maar als content King is, dan is de context waarin deze geplaatst wordt toch zeker Queen. En die context is op meerdere manieren te interpreteren.  

Content is King, Context is Queen

 

Denk bijvoorbeeld aan de sterke toename van inhakers. Continu content creëren komt niet altijd de kwaliteit ten goede, maar gaat ook snel bij followers en friends vervelen. En dan wordt je afgstraft. Meer en meer merken zullen dan ook meer gaan focussen op kwaliteit en opvallen rondom specifieke gebeurtenissen. Context heeft ook te maken met de verschijningsvorm. Mensen zijn visueel ingesteld en dat verklaart natuurlijk ook waarom foto’s (nog) de meest gedeelde content is op sociale netwerken. Maar video wordt alsmaar belangrijker. Het blijkt alleen al uit de enorme data die dagelijks op Youtube geplaatst maar ook geconsumeerd wordt. Maar daarnaast zien we een groei aan video platformen als Vine en Instagram video. Dus niet alleen wordt video nog belangrijker dan het al is, mensen gaan steeds meer gewend raken aan hele korte opnames van 6 (Vine) tot maximaal 15 seconden (Instagram). Maar ook context in de zin dat we voortaan manieren hebben om complexe zaken en ingewikkelde data eenvoudig te presenteren met bijvoorbeeld infographics. Deze zullen ook blijven toenemen in populariteit.

Trend 2. Hyper connectivity wordt de norm

We raken steeds meer connected. Niet alleen via onze smartphone, maar via eigenlijk alle mogelijke manieren. Denk aan een connected vending machine (die jou kan herkennen via je smartphone en met je communiceert. En bijvoorbeeld vraagt welke drank je het liefste de volgende keer hebt), billboards waarbij je via je smartphone direct online boodschappen besteld zoals Teco in Singapore doet, een boek scannen met een layer applicatie in een boekwinkel en vervolgens direct de prijs bij Bol.com kunnen zien (en online bestellen), social wearables als Google Glass en de iWatch en nog veel meer. We zijn straks altijd en overal connected via onze devices.

Trend 3. Internet of things is nu

Het Internet of Things is dan ook niets meer van de toekomst, maar iets van nu. Eigenlijk begint alles om ons heen connected te raken. Je communiceert tegenwoordig met je auto via je smartphone, je thermostaat bedien je via een iPad en daarbij wordt er via gamification zelfs direct een competitie opgezet met je buren (wie is het zuinigst!) en je koffie betaal je tegenwoordig op NS stations door met je telefoon te zwaaien. Scheelt blijkbaar 6 seconden ten opzichte van pinnen, dus nu mis je nooit meer de trein… En straks heb je natuurlijk ook gewoon een koelkast die weet wanneer de voorraad op is en je een whatsappje stuurt, of direct een bestelling plaatst bij Albert Heijn die je na je werk vervolgens bij een pick up point ophaalt en krijg je een e-card voor je verjaardag vanuit je wijnkoeler.

Trend 4. Van influencials naar affluencials

Erik Qualman liet het al vaker zien in zijn video’s van de social media revolution, nog maar 14% van de mensen gelooft reclames, maar 90% gelooft hun peers. Niets nieuws onder de zon natuurlijk, de beste reclame is altijd mond tot mond reclame geweest, social media heeft het alleen uit de eetkamer getrokken. Peers kunnen nu een invloed hebben op een enorme groep mensen tegelijkertijd. We kennen allemaal de verhalen wel van die meisjes van 16 jaar die op Youtube videos van zichzelf plaatsen terwijl ze make up opdoen. Video’s die in sommige gevallen miljoenen keren bekeken worden. Dat is natuurlijk prachtig als ze dan positief over jouw merk eyeliner praten! Er gaan overigens al verhalen rond dat sommige van dit soort “peers” gecreerd worden door bureaus.

 Merken gaan steeds meer proberen peers zo ver te krijgen om in social media “casually” hun merk of producten te promoten. En gaan ze daar ook gewoon voor belonen met harde euro’s. Er zijn al bureaus die proberen om een netwerk van ‘bekende filmsterren, sporters, zangers etc bij elkaar te verzamelen om zo merken letterlijk promoties door deze peers te laten kopen. Je kunt je afvragen wat dat betekent voor de authenticiteit van deze boodschappen en of de consumenten daar niet gewoon doorheen prikken, zoals we dat bij reclames ook doen. Andersom geldt ook dat mensen steeds meer begrijpen dat al die gegevens die we ergens achterlaten door de sociale netwerken weer gebruikt worden ten faveure van de adverteerders. Daar gaan we iets tegenover willen zien. Hoe? Via kortingen of zo, spaarpunten of misschien zelfs letterlijk een financiële vergoeding.

Kortom, er zit big business in het beïnvloeden via social media. Adverteerders willen daar maar al te graag voor betalen, net zoals ze je netjes willen betalen als je via een affiliate programma traffic naar hun site leidt. Kortom, van influencial marketing naar affluencial marketing.

Trend 5. Big Data?

En het woord viel al, big data… Wellicht wordt dat het meest gebruikte marketing woord in 2014. Het is ongetwijfeld de minst begrepen term bij marketeers en bedrijven. Het lijkt wel of Big Data hét nieuwe ding wordt wat alles mogelijk maakt voor merken. Maar ben eerlijk, de meesten hebben nog geen idee hoe…

Big Data by Marketoonist

 

Trend 6. Sterke opmars loyalty programma’s

Meestal wordt dat vertaald naar loyalty programma’s. Elk beetje merk zal daar het komende jaar belangrijke stappen in zetten. In de meeste gevallen betreft het dan gewoon een ordinair programma. Klantdata wordt gebruikt om aanbiedingen te doen, kortingen te geven of acties te starten om je tot een extra aankoop te verleiden. Dat is geen loyalty programma, loyaliteit koop je niet. Die verdien je!

Een paar merken zullen dat laatste inzien, zij gaan hun klanten op een andere manier belonen. Meer vanuit een gamification manier: hoe meer je een bijdrage levert aan het merk, hoe meer je beloond wordt. En die bijdrage wordt niet alleen meer afgemeten aan de omzet die je achterlaat, maar op basis van de inspanningen die je in de community verricht.

Trend 7 en verder. Crowds en communities

Wat ons brengt bij de eerste van de laatste trends die dit jaar definitief keihard doorbreekt: denken vanuit crowds en communities. Maar dan hebben we ook nog helemaal niet stil gestaan bij de “social company” (zowel bedrijven die echt gaan handelen vanuit een sociale drive, als bedrijven die een sociale actie gebruiken als marketing tool zoals Ditzo dit najaar met de video van KWF), een explosie aan FB solidarieitacties om ergens weer eens een stokje voor te steken in navolging van Pietitie (volgens mij de zwartste bladzijde uit de korte FB historie), de ontwikkeling van sociale platformen specifiek op één thema gericht, steeds meer bedrijven die niet “iets met twitter” willen doen maar het eindelijk strategisch gaan aanpakken en veel meer. Maar dat is voor een volgende sessie…

De presentatie Social Media Trends 2014

Dan rest nog de presentatie...

 

 

Last but not least: de presentatie van Herman Couwenbergh

Herman heeft na de inspiratiesessie een blogartikel op Emerce geplaatst over hetzelfde onderwerp als tijdens de sessie: Introduction to Twitter Ads & Twitter Cards. Dat artikel moet je natuurlijk ook zeker even lezen. Voor degene die liever alleen de presentatie bekijken,  voilà...

 

Rest mij nog iedereen die aanwezig is geweest nogmaals hartelijk te bedanken voor hun aanwezigheid en interactie. En voor wie geïnteresseerd is in komende inspiratiesessies van Kittyhawk, hou onze event pagina in de gaten!

remco
Remco van Buren
13 feb 2014
Dit artikel is
36692x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 15
  • 0
  • 51
  • Share on Google+ 0
  • 6
Nieuwsbrief
Was een super interessante bijeenkomst met onderwerpen waarin ik geïnteresseerd ben. Bedankt voor het organiseren van deze bijeenkomst! Hou me op de hoogte van volgende bijeenkomsten aub.
Diana Jacobs  16 feb 2014 - 15:09
Ik was erg verrast over de manier waarop de presentatie en interactie plaatsvond.
De onderwerpen, informatie en wetenswaardigheden waren voor mij interesant en dragen weer bij aan een actueel beeld.
christianne
Christianne Stijns Styling  16 feb 2014 - 16:08
Dank voor jullie feedback, Diana en Christianne. Fijn om te horen dat jullie de inspiratiesessie interessant vonden.

@Diana: volgende week donderdag is er weer een sessie. Dit keer over User Experience. Maar dat wist je waarschijnlijk al, want als het goed is heb je daar al een uitnodiging voor ontvangen. ;-)
Remco van Buren  21 feb 2014 - 12:30
  1. 1
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken