Succesvolle B2B Viral: A Day Made of Glass...Made possible by Corning

'A day made of glass' van Corning is wat ons betreft een van de meest succesvolle virals in B2B. Het bedrijf verdient een pluim voor niet gewoon te denken vanuit de eigen product maar met name wat de technologie met hulp van hun producten zou kunnen bijdragen aan de levens van de consumenten.

A day made of glass... Made possible by Corning

 

A day made of glass...... made possible by Corning 

In business-2-consumer zijn er genoeg voorbeelden van succesvolle virals. En business-2-business dan? Wat ons betreft is dit filmpje een van de meest succesvolle virals in B2B, deze video is wereldwijd ruim 20 miljoen keer bekeken. Deze video van Corning heeft het bedrijf veel geld gekost, maar dit is wat ons betreft niet de belangrijkste reden van het succes daarvan. In dit filmpje laat deze verkoper van het industrieel glas niet zien wat zijn producten allemaal kunnen doen, maar wat ze zouden kunnen doen en wat het zou betekenen voor alle consumenten op deze planeet.

Een b2b film die viral gaat?!

Corning is een fabrikant van industrieel glas. En net als een steeds groter wordende groep B2B bedrijven zien ze de potentie van Youtube als kanaal om aan hun branding te werken. Maar waarom zou je geïnteresseerd zijn in een video over een fabrikant van industrieel glas? Of over industrieel glas an sich? Veel bedrijven maken video's voor Youtube waarin ze vertellen wat ze doen. Of ze laten het zien, zo'n prachtige bedrijfsfilm waarin het productieproces getoond wordt, waarin de collega's semi nonchalant (nee, die camera valt echt niet op...) met de dagelijkse werkzaamheden bezig zijn en waarin klanten vertellen hoe gelukkig ze zijn met wat het bedrijf doet. Dat zijn van die video's die gemiddeld 178 views halen (waarvan een kwart van de CEO, de helft van de collega's, zo'n 20% van de klanten die erin optreden en 5% door een verdwaalde bezoeker) waarvan je vooral denkt: Who cares...

Weten B2B bedrijven welke waarde zij voor de eindgebruiker willen creëren?

Welke waarde voegen jouw producten en diensten toe aan de keten? Is industrieel glas een van de spannendste producten om te promoten? Zijn alle andere producten saai? Uiteraard niet. Maar Corning is wel een van de weinige bedrijven in B2B die er in geslaagd is om verder in de keten te kijken en na te denken hoe zij voor iedereen waarde kunnen creëren. En niet alleen voor hun klanten, maar voor hun hele business eco-systeem. En dit heeft niet alleen een leuk filmpje opgeleverd, maar veel inspiratie voor diverse industrieën waar zij in de toekomst wellicht hun producten aan zouden kunnen leveren. Wat ons betreft verdient Corning een pluim voor niet gewoon te denken vanuit de eigen product maar met name wat de technologie met hulp van hun producten zou kunnen bijdragen aan de levens van de consumenten.

 

Het succes van "A day made of glass..."

Het is een kostbare, professionele productie, maar dat alleen maakt een video niet succesvol. Het succes van de film ligt dus in het uitgangspunt die Corning gekozen heeft. Bewust of onbewust... Ze vertellen namelijk niet WAT ze doen, of HOE ze dat doen, maar ze laten vooral zien WAAROM ze dat doen. Of zoals ze zelf op hun site stellen: to turn what were once only possibilities into breakthrough realities. En zoals Simon Sinek stelt met zijn Golden Circle model: People don't by what you do, but why you do it.

En daarom laat het bedrijf in deze video niet zien wat voor toepassingen glas momenteel allemaal heeft, maar maar hoe nieuwe mogelijkheden van glas het leven in de toekomst van alle consumenten daadwerkelijk kan veranderen. En in tegenstelling tot een bedrijfsfilm over industrieel glas, is een visie over of een doorkijkje naar onze toekomst in een 5,5 minuut wel interessant...

Is dit een toekomst waarin je je thuis zou voelen?

Katherine
Katherine Kucherenko
20 okt 2011
Dit artikel is
5028x bekeken

Deel dit artikel via:

  • Share on Google+
Nieuwsbrief

Reacties (2)

Leuk stuk! Ben het ook compleet met je eens over de aanpak van het project. Een film gaat pas echt werken als je er echt iets unieks aan toevoegt.

5 jaar geleden hebben wij een project gedaan voor de Gemeente Den Haag en Politie Haaglanden en dat is sindsdien gigantisch viral gegaan. In het begin waren de losse films puur bedoeld voor de winkeliers om te weten hoe zakkenrollers te werk gaan. In plaats van een 'pas op' filmpje hebben we in samenspraak met de opdrachtgevers in beeld gebracht hoe zakkenrolbendes precies te werk gaan. Een succesvolle film is het zeker geworden met meer dan 1,3 miljoen views... Naast de Haagse winkeliers heeft de film een enorme groep kijkers bereikt over de hele wereld. Hieronder de link:

https://www.youtube.com/watch?v=UwnKC39vZps


Companyfilms bedrijfsfilm  20 mei 2015 - 12:23
Mooi resultaat van jullie film voor Gemeente Den Haag en Politie Haaglanden. Grappig ook om te zien dat het vooral internationaal zo veel reacties opleverde (en daarmee dus bereik en views). Goed dus dat de film ook goed te volgen is en waardevol blijkt te zijn als je geen Nederlands kunt.

Hartelijke groet,
Remco
Remco van Buren  28 jul 2015 - 13:13
  1. 1
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Gespot" artikel
"Close to home | It can wait", de viral video met statement van AT&T