The surprising truth about what motivates us

In een wereld die verandert naar een ervaringen economie is het succes van organisaties en merken de mate waarin zij aansluiten bij de "Why" van hun klanten. En daar moet de hele organisatie op aangesloten zijn, inclusief of juist vooral de mensen die er werken. Die moeten betrokken zijn vanuit diezelfde "Why", die moeten hetzelfde willen nastreven, dezelfde motivatie hebben. Dan is de belangrijke vraag: Wat motiveert mensen dan? Deze video gebaseerd op een presentatie van Dan Pink op de RSA geeft daar een bijzonder inzicht in.

The suprising truth about what motivates us, Dan Pink

 

De gehele westerse wereld is ontwikkeld en gevormd op basis van een economie van schaarste die ontstaan is vanuit het indrustriële tijdperk. Of ze nou producten fabriceren of diensten aanbieden, organisaties denken vrijwel altijd vanuit een proces waarin een product ontwikkeld wordt, er voorraad wordt gecreëerd en vervolgens wordt marketing & sales de nobele taak toebedeeld deze voorraad te slijten aan de door hen zelf bepaalde doelgroep. En, zoals ik bijvoorbeeld regelmatig aanhaal in de social media seminars, die voorraad slijten organisaties door vooral zo hard en vaak mogelijk te roepen dat ze dat geweldige product hebben en proberen zo "hun doelgroep" te voertuigen dat zij dat ook echt nodig hebben. En doen ze dat goed, dan kunnen ze het proces herhalen en herhalen, totdat de doelgroep ze echt niet meer geloofd of doof geworden zijn door al het harde roepen.

Ok, wake up call: mensen geloven niet meer wat je roept!

Onder invloed van met name de ontwikkelingen op social media zien we echter het gedrag van consumenten (of mensen in het algemeen eigenlijk) sterk veranderen. Elke zichzelf respecterende marketeer moet de cijfers kennen uit het Socialnomics video "Social Media Revolution versie 2" waarin onder andere gesteld wordt dat nog slechts 14% van de mensen gelooft wat zij in advertenties lezen, maar dat maar liefst 78% wel waarde hecht aan peer-to-peer recommandations. En denk nu niet dat dan social media ineens het nieuwe wonderkanaal in de marketingmix wordt, want dat is al lang een achterhaald idee. Het kan als marketing kanaal ingezet worden, maar social media in de zuivere vorm is erop gericht om mensen over jou, jouw merk of jouw producten aan het praten te krijgen, te houden en uitgenodigd te worden deel te nemen aan die gesprekken.

We zijn van een industriëel en service tijdperk beland in een tijdperk welke drijft op ervaringen. Daarin ligt ook de basis van social media netwerken besloten: het delen van ervaringen, ideëen en informatie. Daarin is geen plaats meer voor organisaties, merken en producten die alleen maar hard schreeuwen zonder te luisteren, alleen maar vaak roepen zonder intrinsieke motivatie. En mensen zijn het zat, ze willen niet onderbroken worden met "overtuigende" boodschappen. Maar ze willen wel, meer dan ooit, verhalen over je vertellen, ervaringen die ze met je merk of product hebben delen, ze willen je de liefde verklaren als je het juiste opmerkelijke verhaal aan ze geeft of keihard laten vallen vergruizen als je niet in staat bent dat verhaal te doorleven. Daarin ligt zonder twijfel de essentie van Social Media besloten.

People don't buy because of what you do, but why you do it

Het mag dus duidelijk zijn dat het nieuwe aanbod aan marketing kanalen spannend is, maar juist het veranderend gedrag van de consumenten. Organisaties, merken en producten moeten dus op zoek naar manieren om verhalen te creëren, verhalen die het waard zijn door te vertellen. Dat kan door van binnen naar buiten te gaan denken zoals in het Golden Circle model van Simon Sinek. Een ontzettend eenvoudige theorie die laat zien waarom sommige mensen, organisaties of merken wel anderen continu en keer op keer weten te inspireren en waarom de andere 98% dat niet kan. Je moet denken, handelen en communiceren van binnen naar buiten (Why, How, What), terwijl de rest van buiten naar binnen denkt en communiceert (ze weten allemaal What ze doen, en vaak ook nog "How", maar slechts weinig bedrijven en mensen daarbinnen weten "Why" ze doen wat ze doen). Kortom, wat Simon Sinek met zijn Golden Cirdle wil stellen: Start With Why.

Wat motiveert mensen?

En als die wereld zo sterk verandert naar een ervaringen economie. Een economie waarin zenden "vies" is, een economie 3.0 waarin mensen zelf de regie in handen nemen en houden en waarin bedrijven op zoek moeten naar engagment. In een economie waarin relaties ontstaan door te focussen op de "Why", worden de meest succesvolle organisaties en merken, zij die het beste aansluiten bij de "Why" van hun klanten. En daar moet de hele organisatie op aangesloten zijn, inclusief of juist vooral de mensen die er werken. Die moeten betrokken zijn vanuit diezelfde "Why", die moeten hetzelfde willen nastreven, dezelfde motivatie hebben.

Motivations: Autonomy, Mastery, Purpose

 

Dan is de belangrijke vraag natuurlijk: Wat motiveert mensen? Deze bijzondere animated video gebaseerd op een presentatie van Dan Pink op de RSA geeft daar een bijzonder inzicht in. En mocht vanuit de lange introductie het nog niet duidelijk genoeg zijn: mensen raken niet gemotiveerd van het "What" (geld, emolumenten, een auto of iPhone), maar door een "Why"...

 

Ik ben erg benieuwd wat jullie motiveert! Laat dat vooral hieronder weten.

remco
Remco van Buren
21 apr 2011
Dit artikel is
6051x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 2
  • Share on Google+
  • 1
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Gespot" artikel
"Close to home | It can wait", de viral video met statement van AT&T