Top 5: waarom webshop bezoekers niet kopen

Je hebt je bezoeker zover dat hij een aantal producten in zijn winkelwagen heeft gedaan, maar op het laatste moment besluit hij om de aankoop niet te doen. Wat kan de oorzaak zijn en hoe kan je het proces verbeteren?

Shopping cart abandonment

 

Je hebt veel tijd, moeite en geld gestoken om bezoekers op je webshop te krijgen. De website ziet er goed en overzichtelijk uit. Bezoekers kunnen de producten snel vinden en in de winkelwagen plaatsen, maar je ziet dat veel aankopen uiteindelijk niet doorgaan. Ze haken af op het belangrijkste moment.

Shopping Cart Abandonment

Je website heeft dus last van "Shopping Cart Abandonment". Schrale troost, je bent niet de enige. Recente studies wijzen aan dat dit bijna in 70% van alle online aankopen gebeurd.

De oorzaken van Shopping Cart Abandonment

Volgens Forrester blijkt dat deze 5 oorzaken de belangrijkste redenen zijn die ervoor zorgen dat de aankoop niet doorgaat:

  1. De verzendkosten zijn te hoog of niet vooraf vermeld.
  2. De klant is nog niet klaar om te kopen.
  3. Er wordt alleen een prijs opgevraagd ter vergelijking.
  4. De aankoopprijs is te hoog.
  5. Het product wordt in de winkelwagen gezet om op een later tijdstip te kopen.

Een aantal mogelijkheden om conversie te verhogen

Niet alle bovenstaande oorzaken zijn op te lossen, maar er zijn wel mogelijkheden om een hogere conversie te krijgen:

  • Vermeld vooraf duidelijk de verzendkosten. Zijn ze ook in verhouding met de prijs van het product, of kan je gratis verzendkosten aanbieden vanaf een bepaalde prijs?
  • Maak het checkout proces zo snel en eenvoudig mogelijk. Zorg ervoor dat de klant geen tijd krijgt om te twijfelen.
  • Laat naast de prijs van het product ook andere voordelen zien: snelle verzending, verschillende en betrouwbare betaalmethodes, veilige online koopomgeving.
  • Snelheid van de website. Een langzame website is een belangrijke reden dat bezoekers afhaken.
  • Vraag niet teveel informatie aan de koper voordat de aankoop is gedaan.

Heb je nog andere tips die ervoor zorgen dat je conversie omhoog gaat?
Reageer en deel jouw ervaringen!

remco
Remco van Buren
20 jan 2011
Dit artikel is
8433x bekeken

Deel dit artikel via:

  • Share on Google+
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken