Usability revisie portal St. Anna ziekenhuis

Het St. Anna Ziekenhuis in Geldrop is onlangs verkozen als beste ziekenhuis in Brabant in de AD ziekenhuis top 100. Het ziekenhuis scoort in de volle breedte goed en bovengemiddeld goed op het gebied van patiënttevredenheid.
  • St. Anna Homepage
  • St. Anna Wenskaarten
  • St. Anna Overzichtspagina
  • St. Anna Artsenpagina

Om de patiënten, bezoekers en zorgverleners ook op de website naar volle tevredenheid te ontvangen, vroeg het St. Anna Ziekenhuis ons om een kritische blik te werpen op de website. De bestaande website werd goed bezocht, maar de feedback en analytics wezen uit dat men snel het overzicht verloor.

Hallway Intercept Test

Om snel inzicht te krijgen welke punten de meeste verwarring verookzaakten, hebben we een Hallway Intercept Test uitgevoerd. Deze test klinkt complex, de praktijk is kinderlijk eenvoudig; Spreek 'in de hal' 5 tot 7 willekeurige voorbijgangers aan en vraag ze vijf minuten naar de website te kijken. Hierbij kun je een aantal eenvoudige scenario's voorleggen, zoals: "zoek de bezoektijden op" of "waar moet je aan denken bij een opname". 

Kaartentruuk

Uit de usabilty tests bleek vrijwel unaniem dat de schuivende panelen veel verwarring veroorzaakten. Ieder paneel was voorzien van een titelbalk, dat tevens als menu-item uit de hoofdnavigatie diende. Hierdoor stonden de menu-items uit de hoofdnavigatie vaak onderin de pagina, of vielen zelfs uit beeld bij kleinere browservensters. Ook interne links tussen hoofdstukken waren een bron van verwarring. Door het razend snelle animatie effect, leek het letterlijk op een goocheltruuk, waarbij de bezoeker zich verbaasd afvroeg welke kaart nu weer getrokken werd.

Efficient aanpassingstraject

De website van het St. Anna ziekenhuis is de spil in het bredere zorgweb van de  St. Anna Zorggroep. Aan ons de uitdaging om met zo weinig mogelijk ingrijpende wijzigingen de user experience - het gebruiksgemak - drastisch te verbeteren. In ons ontwerpvoorstel hebben we de 'gewraakte' harmonica panelen verwijderd. Hierdoor kon de hoofdnavigatie in de linker kolom worden geplaatst en ontstond er meer ruimte in de middenkolom van de homepage.

User stories

Vervolgens hebben we voorgesteld om de hoofdnavigatie in te delen op gebruikers-interesse. Iedere site-bezoeker heeft een eigen informatie behoefte, waarop we het 'verhaal' dat de website aanbiedt (user story) zoveel mogelijk aanpassen. Een (toekomstig) patient heeft andere vragen, dan een iemand die op ziekenbezoek gaat. Deze nieuwe indeling vertaalt zich in een duidelijk keuzemenu waar de bezoeker bij 'u bent' aangeeft onder welke groep hij valt (patient, bezoeker of hulpverlener).

Snelkeuze Menu

De meest gezochte informatie is centraal in de middenkolom gepresenteerd onder 'direct naar'. Door middel van deze links, voorzien van herkenbare pictogrammen, springt de gebruiker direct naar de gewenste informatie.

Visuele optimalisatie

Daarnaast hebben we op tal van plekken, binnen de huidige huisstijl, kleine verbeteringen gemaakt die de leesbaarheid ten goede komen. Bijvoorbeeld: een betere inhoudstructuur, door een het verbeteren van de typografie. Er is ook aandacht geschonken aan het creeëren van 'rust' door meer ruimte te geven tussen diverse contentblokken.

Geen ingrijpende verandering

De aanpassingen werden met enthousiasme ontvangen door de opdrachtgever. De doelstelling; het toegankelijker maken van de site is gehaald, maar bovendien hebben we dit gerealiseerd zonder ingrijpende veranderingen. De algemene uitstraling én alle geplaatste content, inclusief stijl elementen, is behouden gebleven. De nieuwe menu-structuur was binnen de mogelijkheden van het bestaande CMS eenvoudig te realiseren.

 

Wil je meer weten over dit project? Of wat Kittyhawk voor de online platformen van jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan gerust contact met ons op!

 

Volg ons op Facebook

Laatste "Trots" artikel
Facebookcampagne Spa Zuiver Amsterdam
Facebookcampagne Spa Zuiver Amsterdam