Vijf learnings van marketing campagnes tijdens de Oranjekoorts

Nederland derde op het WK... Wie had dat nu gedacht? De Oranjekoorts werd hoger en hoger en nam epidemische vormen aan. Voor bedrijven zoals Heineken met het Samba shirt of Jumbo met het Roy Donders “juichpak” was dit toernooi een goede manier om positief onder de aandacht te komen en om sympathie voor zichzelf te creëren. Zo merken we dat grote merken steeds vaker willen meeliften op het oranjegevoel.

Marketing campagnes verhogen Oranjekoorts WK2014

 

Meedoen is winnen

Bedrijven die een goede WK marketing campagne hebben uitgezet zijn hot. Op sociale media, tv reclames, maar ook offline, in vriendenkringen. Mensen willen niet achter blijven met onderwerpen waarover gepraat wordt, dus blijven ze op de hoogte via de sociale media. Hierop worden de meeste campagnes gedeeld en door het aantal likes, shares of comments komt het natuurlijk op veel meer gebruikers hun ‘news feed’. De verspreiding is enorm. 

Uit een onderzoek in 2012 bleek dat Jumbo substantieel marktaandeel verloor omdat zij in 2012 niet meededen met een Oranjeactie. AH, C1000 en velen anderen namen alles voor Jumbo weg omdat zij acties hadden en Jumbo niet. Daarom kwam Jumbo dit jaar met een offensief: Roy Donders en zijn juichpak maakten Jumbo in no-time populair, het juichpak is een enorm succes. Het werd gedeeld op de sociale media, mensen kochten het pak in hordes tegelijk en het was uitverkocht voordat de ‘late majority’ doorhad dat er überhaupt een juichpak in de omloop was. Dat noem ik nog eens succes. Iedereen draagt het. Het maakt niet uit of het lelijk is of niet: het is meedoen (dus winnen) of je hoort er niet bij (dus verliezen). De actie van Jumbo is overigens geen actie om meer klanten te winnen, maar vooral om tegen te gaan wat er 2 jaar geleden gebeurde. Het marktaandeel moet op zijn minst gelijk blijven tijdens het WK.

Jumbo Roy Donders Juichpak

 

“Vier de Oranjekoorts”

Hetzelfde geldt voor de actie van Heineken die de sociale media gebruikte als een beginpunt voor het winnen van een product, namelijk tickets naar Oranje op het WK. Het Sambashirt kreeg je gratis bij een krat Heineken bier. Maar toen begon het pas: door een foto van jezelf met het Sambashirt te maken en met  #sambaselfie op sociale media te delen maakte je kans om die tickets te winnen. 

Heineken WK2014 #Sambaselfie

 

 

Wij, mensen, willen uitgedaagd worden. Een campagne van Heineken: wie wil daar nu niet bij horen? Dus lelijk of niet, de beloning die er tegenover staat is veel meer waard. Maar Heineken had niet alleen de #sambaselfie  verzonnen. Wereldwijd is de campagne ‘Open your world’ een groot succes geweest. Maar eerlijk is eerlijk: het raakte ‘ons Nederlanders’ niet genoeg. Wij verwachtten iets speciaals van ons grote biermerk. Voor ons hadden ze tijdens de Olympische Winter Spelen al een Coördinator Oranje Officer (COO) aangesteld. Deze jongeman zou alle harten van de Nederlanders veroveren en de slogan ‘Vier de Oranjekoorts’  over het hele land verspreiden. En dat doet hij nog steeds, in Brazilië. Heineken is en blijft (voor) Oranje.

Waar moet je als marketeer nu rekening mee houden rondom een Oranjekoorts? 

Een Oranjekoorts heerst áltijd rondom een internationaal toernooi zoals het EK/WK of de Olympische Spelen. Maar hoe ga je daar als marketeer nu op inspelen? Een aantal constateringen die ertoe kunnen bijdragen je campagne op de juiste manier en op het juiste moment te starten.

  1. De Oranjekoorts begint laat – ongeveer zo’n 1,5 a 2 weken voor het toernooi, houd daar rekening mee in de lancering van jouw actie.
  2. De tijd om toe te kunnen slaan lijkt korter te worden: effectiviteit is gewenst!
  3. Meer publiciteit en/of commercie betekent niet perse meer Oranjekoorts: maar wel meer (tijdelijke) klantgebondenheid - en dat is waar je het als marketeer voor doet.
  4. Iets opvallends/extravagants is de aanjager voor bekendheid met de Oranjekoorts, zoals bijv. de Grolsch koelkast, de Hólandress van Bavaria.
  5. Oranje is van iedereen – maar zorg dat je origineel blijft!

Dus brands en bedrijven: de wijze les die je hieruit kan trekken is dat je met de Oranjekoorts mee moet doen als je Top of Mind bij klanten wil zijn in die periode. Succes ermee! En hopelijk zien we jullie over 2 jaar met mooie Oranjekoorts-acties op de sociale media.

 

joline
Joline de Boer
24 jul 2014
Dit artikel is
2738x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 41
  • 0
  • 0
  • Share on Google+ 0
  • 0
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken