Voldoet mijn webshop straks aan de nieuwe wetgeving van Koop op afstand?

De Europese Richtlijn Consumentenrechten wordt dit jaar geïmplementeerd in de Nederlandse wetgeving. De voornaamste reden van de wetswijzigingen is het op één lijn brengen van de regels voor koop op afstand in heel Europa. Meer duidelijkheid en vertrouwen voor de consument. Dus dat is goed nieuws. Is jouw webshop hier al klaar voor?

Nieuwe Europese Richtlijn Consumentenrecht

 

Wat is koop op afstand?

Er is een nieuwe wetgeving voor Koop op afstand in aantocht. Maar wat is Koop op afstand eigenlijk?  Als je iets koopt op afstand, ga je niet naar een fysieke winkel. Je doet een aankoop vanuit de luie stoel via internet, telefoon, fax of via een bestelbon uit een catalogus. Het is op afstand, dus jij en de verkoper zijn op geen enkel moment bij elkaar in de buurt. In de wet staat dat je zeven werkdagen bedenktijd krijgt als je een product op afstand koopt. Deze bedenktijd is er voor bedoeld dat je het product dan thuis kan bekijken en bedenken of het product echt wel is wat je wil hebben. Als je tot de conclusie komt dat je het product toch niet wil hebben, dan kun je het in de bedenktijd terug sturen. 

Informatieplicht webwinkelier

Bij Koop op afstand is het belangrijk dat de consument goed geïnformeerd is over het product of dienst. Om tot een koop over te gaan moet alle informatie die hij nodig heeft om een keuze te maken beschikbaar zijn. Daarnaast is het belangrijk dat de consument op de hoogte is van de consequenties van de koop.  De webwinkelier zal uitgebreide informatie over de producten of diensten moeten leveren alvorens er een overeenkomst plaatsvindt. De volgende informatie is verplicht:

  • De voornaamste kenmerken van de goederen of diensten.
  • De identiteit van de webwinkelier (Handelsnaam, Adres, telefoonnummers etc.).
  • De totale prijs van de goederen of diensten (met inbegrip van alle belastingen) of als dit vooraf niet mogelijk is, dan zal er een uitleg moeten komen over de manier hoe de prijs berekend gaat worden.
  • Extra vracht-, leverings- of portokosten en eventuele andere kosten of indien deze kosten niet vooraf kunnen worden berekend, het feit dat er eventueel dergelijke extra kosten verschuldigd kunnen zijn.
  • Bij overeenkomst van onbepaalde duur/abonnement de totale kosten per factureringsperiode.
  • De kosten voor het gebruik van middelen voor communicatie op afstand wanneer deze kosten op een andere grondslag dan het basistarief worden berekend.
  • De wijze van betaling, levering, uitvoering, de termijn waarbinnen de webwinkelier zich verbindt het goed te leveren of de diensten te verlenen.
  • Een herinnering aan het feit dat de geleverde zaak moet voldoen aan de overeenkomst en de vermelde specificaties.
  • De duur van de overeenkomst, of (bij automatische verlenging) de voorwaarden voor het opzeggen van de overeenkomst.
  • De mogelijkheid van toegang tot buitengerechtelijke klachten- en geschilbeslechtingsprocedures.

De consument moet bij het einde van het bestelproces uitdrukkelijk en prominent zichtbaar worden meegedeeld dat hij bij het plaatsen van de bestelling een betalingsplicht op zich neemt.

Het herroepingsrecht

Via de nieuwe regels heeft de consument in het vervolg 14 kalenderdagen (i.p.v. 7 werkdagen) bedenktijd en kan deze dus de bestelling ontbinden. Er bestaat een uitgebreide informatieplicht die de webwinkelier moet nakomen om de consument goed over het herroepingsrecht te informeren. Het gaat om de volgende verplichte informatie:

  • De voorwaarden, termijn en de wijze waarop dat herroepingsrecht kan worden gebruikt.
  • De mededeling dat de consument de kosten van het terugzenden betaald bij ontbinding.
  • De vermelding van de kosten van het terugzenden wanneer de goederen niet per 'gewone post' kunnen worden teruggezonden.
  • De mededeling dat de consument redelijke kosten van een deels gebruikte dienst moet betalen als hij een dienst (rechtmatig) beëindigt voor het einde van de bedenktijd.
  • De webwinkelier zal tevens hiervoor een modelformulier moeten aanbieden zodat de herroeping binnen 14 dagen gedaan kan worden.
  • De informatie dat de consument geen herroepingsrecht heeft of mogelijkerwijs verliest.

Zijn er dan uitzonderingen?

In bepaalde gevallen kan de ondernemer producten en/of diensten uitzonderen van het herroepingsrecht. Dit gaat dan om de volgende producten:

  • Producten die volgens de specificaties van de consument vervaardigd zijn of duidelijk voor een specifiek persoon bestemd zijn.
  • Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben.
  • Producten die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden in verband met gezondheidsbescherming of hygiëne.

Meer weten?

Meer informatie kun je onder andere vinden op de website van de Thuiswinkel waarborg. Tevens kun je via een checklist een zelfscan uitvoeren waarbij je heel makkelijk kunt controleren of jouw webshop voldoet aan de Europese richtlijnen.

marco
Marco Hiraki
13 mei 2014
Dit artikel is
2270x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 7
  • Share on Google+
  • 0
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Gespot" artikel
"Close to home | It can wait", de viral video met statement van AT&T