Volgt de Telegraaf in de voetsporen van Dell en Nestlé?

Dat je ongevraagd in de spotlights van Social Media terecht kunt komen is allom bekend. Vaak rest dan een knap staaltje social crisismanagement. Maar niet elk merk is daar op voorbereid. Een alom gebruikte case hoe het niet moet is natuurlijk Dell's Hell, maar onlangs werd ook Nestlé ongewild en onvoorbereid de social media ingetrokken.


Social media crisismanagement van de Telegraaf

De Dell case is inmiddels al veel besproken en behoeft uiteraard geen uitleg meer. Recentelijk werd ook Nestlé totaal onvoorbereid onderwerp in diverse social media. Waar Dell indertijd geen actie ondernam, beging Nestlé zo'n beetje een nog grotere doodzonde. Zij probeerde de social media monddood te maken door publicaties op Youtube te boycotten en op reacties op Facebook in eerste instantie censuur te plegen (zie hier een prezi met de Nestlé timeline van de eerste 4 social media dagen). Vervolgens reageerde Nestlé officieel met enkele traditionele PR acties, namelijk paginagrote advertenties in de dagbladen.

Vandaag is de Telegraaf door een publicatie ook in de spotlight van social media komen te staan. En wel door het verhaal met de enige overlevende van de vliegtuigramp Tripoli te publiceren. Daar zat het publiek echter blijkbaar niet op te wachten, sterker, alom werd negatief gesproken over deze publicatie. Het duurde niet lang voordat er op Twitter een account werd aangemaakt waarop mensen hun ongenoegen konden duiden (@boycottelegraaf). Binnen enkele uren waren er al meer dan 5.000 followers maar niet snel daarna werd het account "suspended". Was dit geïniteerd door de Telegraaf? Hebben zij een klacht ingediend? Of fans van de Telegraaf? Of werd het door Twitter zelf stop gezet uit angst dat het een spamaccount betrof? Hoe dan ook, het account werd geblokkeerd. Uiteraard volgde snel nieuwe accounts en is de overstap gemaakt naar een Facebook groep.

Waar gaat dit naar toe?

Inmiddels is, zoals we bij veel social media cases eerder gezien hebben, het online rumoer rondom de Telegraaf opgepikt door de traditionele media (de Volkskrant, RLTNieuws en anderen zullen dit weekend ongetwijfeld volgen), worden steeds nieuwe accounts gestart op Twitter en is de eerste Twibbon gereed zodat men via de avatar op de social media profielen kan laten zien de boycot te ondersteunen.

En wat doet de Telegraaf?

Voorlopig nog niets... Wellicht morgen een artikel op de voorpagina?!
Benieuwd waar dit naar toe gaat...

 


Update 14/05/2010 18:00

Redacteur van de Telegraaf reageert op de ophef:

Redactie Telegraaf reageert op ophef

 

remco
Remco van Buren
14 mei 2010
Dit artikel is
5933x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 0
  • Share on Google+
  • 0
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken