T: +31 413 38 70 56

Waarom consumenten jouw merk volgen op Facebook en Twitter

Veel marketingmanagers vragen zich af hoe zij voor grote aantallen volgers op Facebook en Twitter kunnen zorgen en daarmee met hun meest betrokken consumenten kunnen communiceren. Maar omdat er geen ‘one size fit’s all’ aanpak bestaat, is het belangrijk om eerst stil te staan bij de vraag: "Waarom volgen consumenten een merk op Facebook of Twitter?"

Daarom heeft Kittyhawk op Facebook een kleine enquête gehouden om een eerste inzicht te krijgen in het volg-gedrag van consumenten op Facebook en Twitter en de invloed daarvan op het koopdedrag.

Aan de enquête hebben 115 respondenten deelgenomen, onderstaande betreft dus echt de eerste inzichten. Maar we zullen dit onderzoek met regelmaat uitvoeren om zo een steeds scherper beeld te krijgen. De huidige resultaten zijn verwerkt in onderstaande infographic en eerder gepubliceerd in het gelijknamige artikel "Waarom consumenten jouw merk volgen op Facebook en Twitter" op Frankwatching.

Infographic "Waarom consumenten merken volgen"

Waarom consumenten merken volgen op Facebook en Twitter

 

Note: Klik op de infographic of hier voor een vergroting. En voel je vrij de infographic te delen, te tweaken of op een andere manier te gebruiken in eigen content of voor andere doeleinden (zelfs commercieel), maar we waarderen het dan natuurlijk als je Kittyhawk als bron vermeldt.

Dus wat zijn de eerste inzichten in het volggedrag van consumenten?

De groep mensen die tussen de 2 en 5 merken volgen is zowel op Facebook als op Twitter de grootste. Bij Facebook is men wel kritischer en kieskeuriger als het gaat om het volgen van merken. Wat verder opvalt is dat bijna 30% van de Twittergebruikers dat merken volgt, 20 of meer merken volgt. Voor Facebook geldt dat slechts 8% fan is van 20 of meer merken.

84% van de mensen die een merk op Facebook volgt, zet het merk ook op de shortlist vlak voor het shoppen en geeft ook in 86% van de gevallen de voorkeur aan dit merk, wanneer er tussen twee merken wordt getwijfeld. Bij Twitter is dat commitment met respectievelijk 77% en 75% een stuk lager.

Wat verder opvallend is, is dat de online ervaring van iemand anders een grotere impact heeft op de aankoopbeslissing dan een eigen online ervaring.

Als het gaat om het participeren in online activiteiten van het merk, het grootste deel is bereid om tijd te investeren in de online acties en contests. Verder wordt voornamelijk de content die het merk produceert in de eigen kringen verspreid en wordt de app gedownloadt.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat merken voornamelijk worden gevolgd voor ‘interessante en relevante’ content en voor de acties en de deals waar men graag van op de hoogte wil blijven. Daarnaast volgen mensen graag het merk als ze een ‘happy customer’ zijn.

Maar vergeet vooral de basisvragen niet in de zoektocht naar volgers

Als je als merk graag veel volgers wil hebben, vraag jezelf eerst af “Hoe ga ik waarde creëren voor mijn volgers?”. En ook “Hoe ga ik ze blijmaken”, “hoe ga ik mijn passie tonen”. Als de antwoorden op deze vragen ten grondslag aan de communicatieboodschappen liggen, dan volgen de volgers vanzelf.

Infographic door: Bruno Groen (illustraties)

zie voor meer informatie ook het gelijknamige artikel "Waarom consumenten jouw merk volgen op Facebook en Twitter" op Frankwatching

Reacties (1)

  • Hendrik
    "Bij Facebook is men wel kritischer en kieskeuriger als het gaat om het volgen van merken".

    Dit kan ook te maken hebben met het feit dat meer bedrijven en organisaties eerst gebruik maakten van Twitter, voordat ze de overstap maakten naar Facebook. Oftewel: is het aantal merken evenredig verdeeld tussen Facebook en Twitter?
    Hendrik  30 jan 2012 - 13:10
  1. 1

Reageer

Te gebruiken tags: <b> <br>

Volg ons op Facebook

Laatste "Opinie" artikel
Meer conversie op Twitter met Twitter Cards
Meer conversie op Twitter met Twitter Cards