Wat is het succes achter de Vodafone viral?

Wat maakt een viral nou een echt goede viral? Ja, als hij veel gedeeld wordt en als er bij elke koffieautomaat over nagepraat wordt. En als iedereen hem gezien heeft. Klopt. Maar ook als niet alleen het verhaal blijft hangen, maar ook de boodschap. Hoe vaak zie je niet een te gek filmpje, maar heb je achteraf geen idee wie er achter zit en wat hij je wilt vertellen?

 Vodafone maakt gebruik van Storytelling met #first filmpje

An & Ria's #first flight, Vodafone

Corporate storytelling is niet alleen het vertellen van een verhaaltje, het moet ook een boodschap overbrengen. Die kan indirect en subjectief zijn, een boodschap waar we als toehoorder naar op zoek moeten, maar hij moet er wel zijn. Het is genieten als we ons kunnen verplaatsen in de hoofdpersonen, die bij mooie verhalen altijd iets te overwinnen hebben. Een schurk, een tegenslag of soms gewoon een verandering van een status quo. En net zoals in sprookjes lukt dat alleen als er ook een held is. Soms is de hoofdpersoon zelf de held die met bloed, zweet en tranen verandering in haar situatie aanbrengt, soms wordt deze ingevuld door een passerende held. En als die hele setting klopt en als dat verhaal op een mooie manier verteld wordt, dan doet dat iets met ons. Het maakt emoties los, zet ons aan tot denken. En het fijnste is toch wel als we het verhaal een  “ze leefden nog lang en gelukkig” bevat en we plaatsvervangend geluk voelen voor de hoofdpersonen. Vodafone maakt daar in deze video goed gebruik van.

Het is een lang filmpje. Althans, 9 min is best lang. Maar van het begin tot het eind een goed verhaal. De Brabantse Ria kwam mijn hart binnen en een gevoel van trots bekroop me toen An haar angst overwon. Een filmpje van Vodafone waarin zij twee dames  een hoofdrol geven en de belevenis van hun leven gaven. De dames, nieuwe vriendinnen voor het leven, gaan voor het eerst vliegen en maken hun eerste echte reis naar Barcelona. Rollend door de zee hebben ze de tijd van hun leven. 

Waarom biedt Vodafone deze twee dames een luxe reis aan? Natuurlijk, ze krijgen een mooie tablet mee om foto’s te maken en te skypen met de thuisblijvers. Maar dat is niet de kern van het verhaal. Het verhaal draait om de belevenis, de eerste keer van je leven iets doen,  en om de wil om de ervaring met je naasten te delen. Een belevenis die An en Ria nooit meer gaan vergeten. Maar wij, het thuisfront en de rest van de wereld ook niet. Want we zijn een beetje van An en Ria gaan houden en delen hun belevenis alsof het de onze is. 

Vodafone speelt de heldenrol in dit verhaal. De held in een videoverhaal die de hele wereld overgaat. Dat is slim gedaan. Maar of ook de boodschap helemaal duidelijk is na het zien van het filmpje….

barbara
Barbara Berkhout
14 apr 2014
Dit artikel is
2590x bekeken

Deel dit artikel via:

  • Share on Google+
Nieuwsbrief

Reacties (1)

Wat een geweldig krachtige film en wat levert dat veel sympathie op. Heerlijk om die twee oude dametjes zo jong en enthousiast te zien en je kunt toch niet stil blijven als ze zo "genieten en spelen" in de zee. Schot inde roos van Vodafone.
Ad Klomp  07 mei 2014 - 20:42
  1. 1
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Gespot" artikel
"Close to home | It can wait", de viral video met statement van AT&T