Wat zijn de regels rondom email marketing?

Veel bedrijven versturen tegenwoordig een nieuwsbrief naar hun klanten, medewerkers en/of partners. Maar wat zijn nu precies de regels rondom het versturen van nieuwsbrieven? Wie mag ik nu wel of niet mailen? En wat kan ik doen om mijn adressenbestand te vergroten en uit te breiden? In dit artikel proberen we een antwoord te geven op deze vragen en verwijzen we naar een aantal handige blogposts en whitepapers met meer informatie rondom het versturen van mailings.

Hallo, wil jij onze nieuwsbrief ontvangen?

 

Wie mag ik nu mailen?

Deze vraag komt vaak naar voren op het moment dat organisaties beginnen met email marketing, overstappen van e-mail marketing software of wanneer een nieuwsbrief geblokkeerd wordt door de software leverancier (omdat er verouderde emailadressen gebruikt worden of er een hoog bouncepercentage (niet af te leveren e-mails) geconstateerd wordt).

Er zijn veel regels rondom het verzenden van mailings. Deze regels zijn vastgelegd in de Telecommunicatiewet. Om deze regels verder aan te vullen en te verduidelijken is er ook een Code E-mail opgesteld.  Deze Code E-mail geldt voor het hele Nederlandse bedrijfsleven. Maar wanneer mag je iemand nu wel of niet mailen? Je kunt grofweg de volgende regels hanteren: 

  1. Je mag al jouw medewerkers (op hun zakelijke e-mail) een nieuwsbrief van de organisatie sturen. 
  2. Je mag je huidige klanten mailen; mits de nieuwsbrief informatie bevat over één van jouw producten en/of diensten, de klant weet dat hij (commerciële) mailings van jou kan ontvangen en de klant de afgelopen 2 jaar een product of dienst heeft afgenomen:
  3. Alle andere personen moeten zelf actief toestemming geven voordat je een mailing naar deze persoon mag versturen.

Tip: als mensen zich afmelden voor een nieuwsbrief is het van belang dat ze ook echt geen mail meer ontvangen, anders ben je alsnog aan het spammen.  Een afmeldratio tussen de 0,25% en 0,5% is normaal. Weten hoe je kunt leren van de afmelders? Lees dan de volgende blogpost 

Let op: Het mailen op ingekochte bestanden is verboden. 

Hoe laat ik mensen toestemming geven voor een mailing?

Je moet dus expliciet toestemming hebben van een persoon voordat je deze mag mailen. Maar hoe krijg je deze toestemming dan? Er zijn een aantal manieren:

  1. Maak een aanmeldformulier en plaats deze op je website. Geef bij dit formulier aan waar je het e-mailadres voor gaat gebruiken, hoe vaak (maandelijks/wekelijks) iemand een mail kan verwachten en vraag niet te veel informatie (bijvoorbeeld: voornaam, achternaam en mailadres). 
  2. Mail mensen persoonlijk (1 persoon tegelijk) en nodig ze uit voor je nieuwsbrief door ze te verwijzen naar het aanmeldformulier op je website. 
  3. Natuurlijk kun je mensen ook offline motiveren om zich aan te melden voor de nieuwsbrief. Dit kan bijvoorbeeld door ze per post een uitnodiging te sturen met een link naar een online formulier of een antwoordkaart. Een dergelijke antwoordkaart kan ook tijdens evenementen gebruikt worden om aanmeldingen voor de nieuwsbrief te verzamelen.  

Tip: Neem in je e-mailhandtekening een aansprekende tekst op met een link naar het aanmeldformulier voor de nieuwsbrief. Lees ook deze tips voor het verzamelen van e-mailadressen. 

Waar moet mijn mailing aan voldoen?

Naast de regels rondom het adressenbestand zijn er ook nog een aantal belangrijke regels waaraan de mailing zelf moet voldoen:

  1. In iedere mailing moet de ontvanger zich eenvoudig, zonder extra kosten en zonder in te loggen kunnen afmelden voor de mailing. Heb je meerdere merken of labels dan moet de ontvanger zich op dezelfde manier kunnen afmelden als aanmelden. Bijvoorbeeld: mensen mogen zich niet aanmelden voor het moederbedrijf en vervolgens per merk moeten afmelden. 
  2. Iedere mailing bevat een werkend ‘reply-adres’, ‘no-reply’-adressen mogen niet meer gebruikt worden in mailings. 
  3. De naam van de verzender is duidelijk zichtbaar in de mailing. 
  4. Reclame in de mailing moet als zodanig herkenbaar zijn. 

 

Tip: Analyseer regelmatig je verzonden nieuwsbrieven om te achterhalen welke artikelen het meest gelezen werden en wat het klikgedrag van de lezers was. 

Meer weten?

Wil je meer weten over het verzamelen van e-mailadressen en de regelgeving? Lees dan ook eens onderstaande whitepaper van Mailplus en gebruik de handige checklist van DDMA (Branchevereniging voor Dialoogmarketing) om te controleren of jouw nieuwsbrief voldoet aan de wetgeving:

Whitepaper: 25 praktische tips om zelf e-mailadressen te verzamelen.

Checklist: Checklist Code E-mail en wetgeving rond e-mail.

Lees ook onze eerdere blogposts over e-mail marketing:

Wil je weten of jouw adressenbestand voldoet aan de regelgeving of meer weten over het opstellen van mailings? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag verder. 

 

 

simone
Simone Weber
15 jul 2014
Dit artikel is
5563x bekeken

Deel dit artikel via:

  • Share on Google+
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken