Web 3.0: een FUSR website gecombineerd met liquid internet van IQNOMY?!

Web 1.0 en web 2.0 resulteert in FUS websites (Findable, Usable en Sociable). Met web3.0 wordt de belangrijkste variabele in toekomstige online succesformules ingevuld: relevantie. Een FUS website? Waar hebben we het nu weer over?!

Internet ontwikkelt zich in fases. Web1.0 is inmiddels onderdeel van traditionele media, een site die eigenlijk meer een soort van online brochure is. Web2.0 is dat waar bedrijven die online een voorsprong willen behalen zich momenteel op focussen, naast het presenteren van content en informatie ook hebben oog voor de usability en interactiemogelijkheden op een website en inmiddelskijken toonaangevende bedrijven ook hoe zij online interacties en conversaties kunnen aangaan buiten hun eigen websites.

Web 3.0: een FUS website

 

Voor een succesvolle website moet een organisatie na de fases Web1.0 en Web2.0 daarom rekening houden met de FUSRR, oftewel de mate waarin de website voldoet aan:

  1. Findability 
  2. Usability 
  3. Sociability 
  4. Relevance

De Findability van een website

Findability heeft betrekking op twee zaken: enerzijds de wijze waarop de website door potentiële bezoekers gevonden kan worden (tussen meer dan 8 miljard andere sites!), anderzijds de wijze waarop de bezoekers op de site zelf de voor hen relevante informatie vinden. Wat dat betreft is er een interessante ontwikkeling gaande. Zoekmachines spelen nog steeds een ontzettend belangrijke rol bij mensen wanneer zij op zoek zijn naar informatie en dus in het vinden van je website. En zoals we weten, is content een belangrijke factor bij zoekmachines. Daarnaast zien we dat sociale platformen steeds belangrijker worden, zowel in het zoekgedrag van bezoekers, als bij zoekmachines zelf. Ook hier speelt content weer een belangrijke rol in. Als mensen vervolgens op je site komen, dan beslissen ze binnen een paar seconden of ze gaan vinden waarnaar ze op zoek zijn. Zowel de beslissing van de bezoeker om überhaupt naar je site te gaan, als de beslissing om op je site te blijven (en later wellicht terug te keren), is afhankelijk van de content die geboden wordt. Deze moet relevant zijn en juist die relevantie verschilt per bezoeker.

De Usability van een website

Usability draait om de vraag hoe je je bezoeker faciliteert in het gebruik van de content en om aangaan van interactie. Je kunt bijvoorbeeld een mooie tabel met prijsinformatie op je site plaatsen en deze zal voor sommige bezoekers prima werken. Andere bezoekers zijn daarentegen meer actiegericht  en voor hen zal bijvoorbeeld een offertetool met 3 stappen een betere vorm zijn om dezelfde informatie te tonen. Vanuit de social media ontwikkelingen zie je momenteel dat sommige bezoekers makkelijk een “I like”-button van Facebook gebruiken, terwijl andere bezoekers nog steeds liever gebruik maken van een “tell a friend” optie. Met andere woorden, naast content is de context waarin deze geplaatst wordt belangrijk.

De Sociability van een website

Bedrijven zijn gewend om zoveel mogelijk informatie en tools op hun site te presenteren in de hoop voor zoveel mogelijke bezoekers (vaak na lang zoeken) toegevoegde waarde te bieden. Echter, klanten verplaatsen hun zoektocht naar informatie steeds meer van websites naar social media plekken waar zij ervaringen, meningen en informatie met elkaar delen. De website als zender van informatie wordt daarmee een bijna typisch traditioneel mediakanaal wat door de internetgebruikers steeds vaker slechts gebruikt wordt om bevestiging te zoeken voor datgene wat zij in hun online sociale netwerken gehoord hebben. De belangrijkste vraag waar bedrijven daarom momenteel mee worstelen, is hoe zij onderdeel kunnen worden van de gesprekken op al die sociale platforms. Sociability van de website wordt daarom steeds belangrijker. Dit draait om de mogelijkheden die je biedt om content deelbaar te maken. Hoe zorg je dat “fans” je content eenvoudig kunnen verplaatsen naar de online plekken waar zij actief zijn en ervaringen en meningen delen met anderen? En hoe zorg je dat de content daar bruikbaar is? Over social media wordt vaak gesproken vanuit het perspectief van het aangaan van 1-op-1 (en daarmee op velen) conversaties, maar nog interessanter is om de gesprekken tussen geïnteresseerden, fans en vrienden te faciliteren. Mond tot mond communicatie heeft immers een groot effect op de mindset en beslissingsprocessen van mensen.

Hoe ontwikkelt internet zich dan van FUSRR websites naar Web3.0?

De drie onderdelen van een FUSRR website zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en versterken elkaar. Maar er is daarbij niet één vaste succesformule. Voor elke organisatie in elke markt zal afhankelijk van de strategische doelstellingen en doelgroepsegmenten waarop gefocust wordt een specifieke invulling gegeven worden aan de combinatie van de drie. Daarmee wordt de mate van relevantie de belangrijkste variabele in de succesformule. Dit is niets nieuws, maar wat betekent dit voor websites?

De Relevantie van een website

Eigenlijk heel simpel, de websites zoals wij ze nu kennen zullen verdwijnen (lees ook het artikel "de webpagina verdwijnt" van Erwin Sigterman op Frankwatching). Bedrijven zullen moeten streven naar een situatie waarbij zowel “on-site” als “off-site” de content én de context waarbinnen je de informatie presenteert op persoonsniveau relevant maken. En de mate van relevantie zal de mate van conversie en dus het online succes bepalen. Moet je voorstellen wat voor effect het heeft als ik weet dat een bezoeker via Google is binnengekomen op een zoekopdracht als "goedkope autoverzekering" en hij op de homepage direct content mbt kosten en een offertetool aangeboden krijgt.
Of wanneer iemand via social media binnenkomt omdat hij op zoek was naar positieve ervaringen mbt verzekeraars en de content op de homepage een aantal reviews van klanten laat zien en een overview van informatiestreams die op andere social media platformen hebben plaatsgevonden. Twee bezoekers op zoek naar hetzelfde product, maar vanuit een andere doelstelling, krijgen dan op toegespitste informatie te zien.

Dat maakt de site relevant, verbetert de kans op succesvolle conversie. En juist relevantie is mijns inziens de kern van web3.0.

En waarom kan een ontwikkeling als Liquid Internet van IQNOMY hierin een rol spelen?

Een van de huidige ontwikkelingen die daarbij een rol kan spelen is Liquid Internet, een vorm van het presenteren van informatie op basis van realtime multi demensional profiling, een techniek welke ontwikkeld is door IQNOMY. Daarmee is het mogelijk om op basis van het gedrag van de bezoeker in combinatie met multi dimensionale profielen de content specifiek aan te passen op die ene unieke bezoeker. Zo ontvangt elke bezoeker de informatie en tools die aansluiten bij zijn specifieke behoefte en wordt de website relevant. Het is een complex verhaal maar in onderstaande presentatievideo wordt de werking en mogelijkheden van Liquid Internet eenvoudig gepresenteerd.

 

remco
Remco van Buren
16 sep 2010
Dit artikel is
7506x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 0
  • Share on Google+
  • 0
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken