Web3.0: ben jij er al mee bezig?

Er zijn volgens mij grofweg 3 soorten marketeers, de marketeer1.0, 2.0 en 3.0. Bij software updates verwacht je bij elke stap verbeteringen, maar geldt dat voor marketeers ook? Daarom twee vragen: wat voor marketeer ben jij? En wat betekent dat?

web3.0 semantic web

 

Continu worden er onderzoeken gedaan naar wat marketeers verwachten waar ze in hun marketinginspanningen hun focus gaan leggen. En daarin speelt volgens de onderzoeken het zoeken naar online interactie en het gebruik maken van social media een steeds grotere rol. Maar als je objectief bekijkt wat het gemiddelde bedrijf daadwerkelijk doet, dan kun je niet anders dan stellen dat het gros toch nog gewoon web1.0 georïenteerd is. Maar er is zeker ook een selecte groep merken die web2.0 omarmd heeft en waarbij het geïntegreerd is in de marketingbenadering. Maar dit zijn nog steeds de innovators en early adaptors. Wat overigens prima is, de rest zal ongetwijfeld volgen. En inmiddels hoor je al steeds vaker termen als web3.0, wat draait om een semantisch web waarbij het individu centraal staat.Elke fase kent zijn eigen marketeer. Wat voor marketeer ben jij? 

Web1.0, de marketeer die roept naar de doelgroep...

De marketeer1.0 die denkt dat we nog steeds ergens in het jaar 1998 leven. Deze old school marketeer denkt dat er een ongelooflijke kloof gestaat tussen het merk en haar klanten en dat het merk in die afstandelijke relatie de regie voert. Al zijn energie, geld en tijd investeert hij in het promoten van zijn producten of diensten door er vooral hard over te roepen op zoveel mogelijk momenten, ongeacht of we gestoord willen worden, ongeacht of we willen luisteren, tot op het irritante af en daar ver overheen.

Web2.0, de marketeer die interactie zoekt met de fans...

Dan is er ook de marketeer2.0 die heeft gehoord of weet dat door online ontwikkelingen nieuwe mogelijkheden zijn ontstaan waardoor de "afstand" tussen merk en klant of doelgroep kleiner is geworden. Hij weet dat de klant het waardeert als je niet alleen roept, maar ook luistert en gesprekken aangaat. Deze marketeer is op zoek naar online mogelijkheden om met de doelgroep interactie aan te gaan. Want praten is vriendelijker dan schreeuwen wat de relatie bevordert. En met een goede relatie blijkt verkoop eenvoudiger te gaan en zelfs toe te nemen.

Web3.0, de marketeer die samenwerkt met het individu...

En dan is er tot slot ook de marketeer3.0. Deze beseft dat door de online ontwikkelingen niet alleen de kloof tussen merk en doelgroep kleiner wordt, maar merkt vooral ook dat het gedrag van mensen sterk aan het veranderen is. En dat daarmee de bestaande businessmodellen niet langer opportuun meer zijn. Zij zien een toekomstbeeld (pak hem beet, ergens in 2015) waarbij het individu met of zonder hulp van online media steeds centraler komt te staan en steeds meer zelf de regie zal voeren in de relaties met merken en instituten, en waarbij de merken en instituten moeten samenwerken met elk individu om succesvol te kunnen zijn.

Overzicht van eigenschappen web1.0, web2.0 en web3.0

Onderstaand overzicht (gevonden op Dutchcowboys) geeft een goed beeld van de globale verschillen tussen web1.0, web2.0 en web3.0.

web1.0 vs web2.0 vs web3.0

 

Wat denk jij over web3.0? Of wil je meer weten?

Nu zou ik natuurlijk als afsluiting kunnen vragen als wat voor soort marketeer je jezelf ziet, maar dat doe ik niet. Hoewel ik het wel graag zou weten... Maar ik ben wel heel benieuwd wat jij denkt van of over web3.0 en wil je uitnodigen om van gedachten te wisselen. Dat kan hier, op deze site, of in een nieuwe Linkedin groep: Online Marketing 3.0: the future of online marketing.

remco
Remco van Buren
03 mrt 2011
Dit artikel is
6656x bekeken

Deel dit artikel via:

  • Share on Google+
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken