What about User Experience?

Op 27 februari heeft Kittyhawk een inspiratiesessie over “What about User Experience?” georganiseerd. Tijdens deze sessie hebben Remco van Buren en Robert-Jan van Diepen een presentatie gegeven. In dit artikel een korte samenvatting van deze sessie waarin ik in ga op wat User Experience (UX) inhoudt en waarom het zo belangrijk is voor jouw website.

What about User Experience?

Wat is User Experience (UX)?

Een goede website draait niet alleen om een mooie grafische vormgeving of SEO (Search Engine Optimalisation). Wil je een website met maximale conversie, dan moet je rekening houden met alle aspecten die de gebruikers kunnen beïnvloeden. Dat is User Experience. Ervoor zorgende dat de bezoeker op jouw website een prettige ervaring heeft.

Hoe jouw bezoeker jouw website ervaart en beleeft is een belangrijk onderdeel van UX. Er zijn een vijftal aspecten belangrijk voor de User Experience op jouw website. Deze vijf aspecten worden hieronder beschreven.

  1. Het visuele design is één van de belangrijkste aspecten van een website. Zo moet je rekening houden met de doelgroep waarmee je te maken hebt. Oudere en jongere doelgroepen hebben behoefte aan een andere visuele uitstraling. 
  2. Een tweede aspect is informatie structuur, welke content heeft de bezoeker nodig? Niet alleen gedurende het bouwproces moet hier rekening mee gehouden worden, maar ook wanneer de website online is. Test continu zelf of jouw content wel vindbaar is. 
  3. Een derde aspect is een gebruikersonderzoek. Doen de gebruikers ook wat ik denk dat ze doen? 
  4. Een vierde aspect is interactie design, de plaats van een button kan bepalend zijn voor conversie. 
  5. En een vijfde en laatste aspect is de gebruikersvriendelijkheid of usability. Een goed voorbeeld is de website van Amazon. Amazon verdient ruim 300 miljoen euro met continu optimaliseren van de website.

Bedrijven willen tegenwoordig alles online afhandelen om de kosten te besparen. De website moet zo gemakkelijk mogelijk zijn, want je wil geen potentiële klanten kwijtraken. Daarom is het belangrijk om jouw website continu te monitoren en de website aan te passen waar dat nodig is. Alles draait om het verhogen van de omzet en het verlagen van de kosten. 

Denk FUSR!

FUSR is een begrip waarvan je misschien nog nooit gehoord hebt. Hieronder wordt FUSR uitgelegd en toegelicht. 

Findable: een website kost iets, zelf bouwen kost tijd en iemand inhuren kost geld. User Experience begint met vindbaarheid binnen zoekmachines als Google. Het werkt deprimerend als je er via Google Analytics achterkomt dat er niemand naar jouw website toe komt. Je hebt dan uiteindelijk geïnvesteerd in niets. Als jij er moeite voor doet om jouw website zo goed mogelijk vindbaar te maken binnen Google, dan wordt dat beloond door Google. Wordt er een nieuwe moderne techniek gebruikt dan vindt Google dat mooi. SEO is dus zeker ook belangrijk binnen User Experience. Google scant een artikel net als wij mensen een blad lezen. Google leest eerst de titel, URL, hoofdteksten en subteksten. Deel deze teksten dus goed in en vermeld ook zoekwoorden in de SEO. Gebruik woorden die bezoekers ook zouden gebruiken. Google heeft een handige webmasters tool om zoekwoorden te vinden die het beste bij jouw website aansluiten. Social Media is ook een vorm van vindbaarheid. Er moet iets van je site af, willen er mensen naar je site komen. Het delen van links vanaf externe webpagina’s als Twitter of Facebook bijvoorbeeld, dat wordt “linkbuilding” genoemd.

Usable: zijn de knoppen en formulieren op jouw website wel bruikbaar? Zijn ze ook gemakkelijk te gebruiken? Test dit zelf eens of laat dit testen door vrienden of familie. Geef die mensen een opdracht op jouw website en kijk of het goed gaat of krijg inzicht waar het mis gaat. Met deze gegevens kun je jouw website optimaliseren en de conversie wellicht verhogen.

Sociable: vanzelfsprekend Social Media, gebruikers willen jouw content op jouw website kunnen delen of er over kunnen spreken. Content delen met het doel een hogere waardering voor zoekmachines als Google te behalen. Gebruikers kunnen feedback geven op jouw content en zo vorm je een interactie op jouw website. Content moet niet alleen kunnen worden gedeeld maar er moet ook ruimte zijn om in gesprek te kunnen gaan. Mensen voelen zich meer betrokken als ze over jouw bedrijf kunnen praten. Mensen zijn ijdel, als ik een reactie achter laat wil ik dat laten zien aan mijn omgeving zodat men kan zien wat mijn geweldige reactie was.

Relevance: er zijn verschillende website behoeftes. Er zijn gebruikers die websites openen met een smartphone, tablet of computer. Ieder apparaat heeft zijn eigen formaat beeldscherm en daar zou jouw website op aangepast moeten worden. De websites moeten zich dus aanpassen aan het device, responsive website. De content blijft gelijk maar de structuur verandert enigszins zodat de website op iedere device overzichtelijk blijft. 

De presentatie van Remco van Buren

Remco heeft zijn presentatie online beschikbaar gesteld zodat iedereen hem (nogmaals) kan bekijken.

 

Eye tracking techniek inzetten

Hoe denken en handelen bezoekers en hoe kan je die zo goed mogelijk bedienen? Wat doen mensen op jouw website? Een goede manier om daar achter te komen is met “Eye tracking”. Met Eye tracking leg je de knelpunten van jouw website bloot en kun je precies zien hoe jouw website wordt bekeken door de bezoeker. Met deze resultaten kan de structuur van jouw website worden verbeterd. Het is mogelijk om het kijkgedrag van bezoekers te meten op jouw website. Men krijgt een opdracht op jouw website en voert die uit. Het Eye tracking systeem registreert het kijkgedrag en vertaalt dat naar “vlekken” op de website. De beheerder van de website kan dan precies zien hoe gebruikers te werk gaan.

Wat zien wij nu eigenlijk scherp? Waarom Eye tracking? Een monitor met een camera neemt oogbewegingen op. Hierdoor krijg je inzicht in het kijkgedrag en gebruikersgedrag van de gebruikers op jouw website. Verschillende kijkpatronen door dezelfde persoon. Hoe kan dat? Een persoon komt iedere keer met een andere taak naar een website. Hierdoor zal het kijkgedrag en gebruikersgedrag veranderen.

Structuur in jouw website

Het gaat om het bieden van structuur in je website. Is de website logisch ingedeeld? Is de informatie die je zoekt gemakkelijk te vinden? De opzet moet flexibel zijn zodat in de toekomst kan worden uitgebreid. De wet van continuïteit is belangrijk voor verleiding naar conversie. Bijvoorbeeld heel simpel met een pijltje of het voorbeeld van de baby. Op de ene afbeelding staat een baby naar de kijkers toe met daarnaast een tekst. Hier is op te merken dat men naar de baby kijkt en amper naar de tekst. Zoals je ziet in de andere afbeelding kijkt de baby nu naar de tekst. Hier is op te merken dat er naar het gezicht van de baby wordt gekeken maar ook naar de tekst er naast. En dat is precies wat de eigenaar van de website wil bereiken.

Eyetracking heatmap

De wet van geslotenheid, overzicht en rust op jouw website. Een goed voorbeeld hiervan is de website van KLM. Erkenning. Structuur in de website (vormen). Een voorbeeld hiervan is de website van Amazon. Wet van de nabijheid. Snelheid en navigeren op jouw website. Een goed voorbeeld hiervan is de website van bol.com. Het menu van bol.com is een groot menu, maar wel een overzichtelijk menu. Je ziet precies wat bij wat hoort en hoeft dus niet te gaan zoeken wat bij wat hoort.

Menustructuur

 

6 verleidingstechnieken om je conversie te verhogen

Tijdens de inspiratiesessie zijn een aantal voorbeelden gegeven om de conversie op jouw website te verhogen via de zes beïnvloedingstechnieken van Robert Caldini. Een aantal van die voorbeelden worden hieronder beschreven:

  1. Wederkerigheid: geef iets gratis weg om iets terug te krijgen. Bijvoorbeeld een nieuwsbrief.
  2. Commitment en consistentie: online een petitie tekenen, video bekijken, nieuwsbrief inschrijven. Stapje voor stapje commitment kweken bij prospects. 
  3. Sociale bewijskracht: tevredenheid.
  4. Sympathie: complimenten.
  5. Autoriteit: vertrouwen krijgen. Expert zijn, onafhankelijk (publieksprijs beste webwinkel), bloggen over bepaalde onderwerpen.
  6. Schaarsheid: is het zeldzaam (tijdelijk verkrijgbaar, beperkte oplage), nog maar 3 op voorraad.

Tips om je site te verbeteren

Naast de tips over hoe je de conversie op jouw website kunt verhogen zijn er ook nog een aantal tips gegeven om je website te verbeteren zodat de gebruikersvriendelijkheid omhoog gaat.

  • Het nadeel van een footersitemap. Als de gebruikers bovenin de website niet kunnen vinden wat ze willen vinden gaat men in de footer zoeken. De footer moet geen alternatief zijn voor navigatie structuur. Bedenk dus goed wat hoort bij wat en wat zijn de verwachtingen van de gebruikers.
  • Leesbaarheid lettertype staat altijd boven design. Een vreemd lettertype kost meer tijd om te lezen en daar hebben mensen meer moeite mee. Arial en Verdana werken het beste en 11 of 12 punten leest altijd goed.
  • Icoontjes op jouw website moeten begrijpbaar zijn voor iedereen die op jouw website komt. Je moet direct begrijpen wat het is. Gebruik dus icoontjes die iedereen kent.
  • In zo min mogelijk stappen en zo min mogelijk nadenken je doel kunnen bereiken op de website.
  • Inline validatie formulieren. Zodra je iets intikt in een formulier dat het formulier daar op reageert door aan te geven of het veld correct of niet correct is ingevuld. Hierdoor worden er minder fouten gemaakt. Het formulier wordt sneller ingevoerd en hierdoor krijgt jouw website een hogere percentage tevreden klanten.
  • Effecten van de positie van de muis. Uitkijken met mouseovers, mensen kunnen denken dat een knop uit staat en dat je er niks mee kan. Hierdoor loop je een hoop conversie mis.

Om jouw website zo goed mogelijk te kunnen laten scoren, moet je de website dus continu in de gaten houden. Test je website bij verschillende mensen door opdrachten mee te geven en monitor het gedrag op de website. Speel hier vervolgens op in en pas de website daarop aan. Dit kan heel simpel door een knop een andere kleur te geven of pijltjes te gebruiken.

De presentatie van Robert-Jan van Diepen 

Voor de mensen die helaas niet aanwezig konden zijn op de inspiratiesessie heeft Robert-Jan zijn presentatie online beschikbaar gesteld.

 

Neem contact op
Wil jij meer weten over User Experience? Of wil jij de User Experience op jouw website verbeteren? Neem dan contact op met ons en wellicht kunnen wij iets voor elkaar betekenen. En voor wie geïnteresseerd is in komende inspiratiesessies van Kittyhawk, hou onze event pagina in de gaten!

 

 

Pim
Pim Dubois
19 mrt 2014
Dit artikel is
6715x bekeken

Deel dit artikel via:

  • Share on Google+
Nieuwsbrief

Reacties (1)

Super cool !

Thanks for the insights !
Menno  23 mrt 2014 - 15:17
  1. 1
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken