What about User Experience?

We weten het natuurlijk allemaal: User Experience (UX) is wellicht het allerbelangrijkste van je website. Sterker, het kan het verschil betekenen tussen online succes of falen. Wist je bijvoorbeeld dat Amazon zo'n 300 miljoen per jaar verdient door continue hun User Experience te testen? En omdat wij vinden dat jij ook 300 miljoen verdient, staan we daar deze inspiratiesessie bij stil. Oftewel: What about User Experience.

What about User Experience?

Waarom User Experience

Vraagje: wanneer heb je voor het laatst met collegamarketeers gesproken over social media, over de mogelijkheden van display advertising of het optimaliseren van Adwords campagnes? En hoe lang is het geleden heb je er op één of ander blog nog iets over gelezen? Met van die pakkende titels als "Social Media Trends 2014"? Nou, ben eens eerlijk, wanneer was de laatste keer?

En wanneer heb je datzelfde gedaan maar dan over User Experience? Grote kans dat dat heel wat langer geleden is, als je überhaupt al eens echt stil staat bij User Experience. En dat is eigenlijk heel raar, je website is toch het centrum van je online universum waar je uiteindelijk iedereen uit die sociale netwerken naartoe wilt leiden. En de beleving die ze vervolgens op je site hebben, kan je maken of kraken. Letterlijk!

Wist je bijvoorbeeld dat 68% van internetgebruikers een website  verlaten als ze een slechte UX ervaren? Of dat 44% van de online shoppers hun vrienden (off- en online) vertellen over slechte online shop-ervaringen? En dat 62% van deze klanten hun toekomstige beslissingen baseren op vroegere ervaringen? Dan zijn we dus allemaal druk bezig om fans te verzamelen, engagement te verhogen, traffic naar de site te realiseren, maar we vergeten dat de klanten op de site ook een meer dan geweldige beleving verwachten. Maar wist je bijvoorbeeld ook dat je problemen met de UX eigenlijk al met vijf testers kunt oplossen? Amazon verdient dus gemiddeld zo'n 300 miljoen dollar per jaar door continu hun UX te testen en te optimaliseren. Maar wist je dat IBM voor elke dollar die zij investeren in UX onderzoek wel tot honderd dollar omzet genereert? En de voordelen van UX optimalisatie zijn niet alleen gerelateerd aan de omzet. Zo heeft McAffee de kosten van de online klantsupport maar liefst met 90% kunnen verlagen door het optimaliseren van de User Experience op de website.

Als je de bovenstaande voorbeelden leest, dan is het toch raar dat er maar heel weinig bedrijven zijn waar het continu (of op zijn minst regelmatig) testen van de User Experience van hun online webapplicaties normale gang van zaken is. Vaak heerst er toch een houding van "Zo, onze nieuwe site is live. Nu hoeven we er een jaar of drie niet meer naar om te kijken. Back to normal business." Gemiste kansen, (online) marketeers moeten met regelmaat stilstaan bij de UX van hun website.

Daarom staat in deze tweede inspiratiesessie van 2014 User Experience en Usability van websites centraal.

15.00 - 16.00 De basis van succesvolle websites: FUSR - door Remco van Buren

Het succes van een website (vaak afgemeten aan de effectiviteit ten opzichte van de gewenste conversies) is afhankelijk van een hele rits aan factoren. Dat maakt het niet altijd even makkelijk om je als marketeer te focussen. Kittyhawk heeft dit samengevat in een simpel model om deze complexiteit te vereenvoudigen: FUSR In het eerste deel van de inspiratiesessie ga ik aan de hand van een hele reeks bestaande voorbeelden het FUSR model uitleggen en daarmee eenvoudig inzicht geven in de factoren die zorgen voor een succesvolle website. In een kleine drie kwartier leren de aanwezigen zelf voortaan eenvoudig een voorspelling te doen van de effectiviteit van hun eigen website (en natuurlijk ook van anderen, zoals die van concurrenten). 

16.00 - 17.00 User Experience optimalisatie is testen -  door Robert-Jan van Diepen

Robert-Jan van Diepen  

Gastspreker van de dag is Robert-Jan van Diepen. Robert-Jan is expert op het gebied van eyetracking en usability. Al bijna 10 jaar voert hij eyetracking- en usabilityonderzoeken uit voor bedrijven en organisaties in verschillende sectoren. Hij heeft diepgaande kennis van gebruikersgedrag en conversieoptimalisatie opgedaan en weet deze kennis concreet om te zetten naar een betere user experience. 

Wil je alvast kennismaken met Rober-Jan? Volg hem dan op Twitter of voeg hem toe aan een van je Google+ kringen. Zeker doen, hij deelt via social media met flinke regelmaat interessante tips&tricks over UX, usability en eyetracking.

Robert-Jan zal in zijn presentatie theorie en praktijk met elkaar verbinden en zo proberen te laten zien waarom User Experience zo belangrijk is en zorgen voor een aantal tips & tricks die je direct voor je eigen website kunt gebruiken. Robert-Jan neemt ons in drie stappen mee in de wereld van UX testen.

1. In het eerste deel staat hij stil bij de manier waarop websitebezoekers denken en handelen en wat dat betekent voor de manier waarop zij een website gebruiken en hoe je daar rekening mee kunt houden in het UX design. Er komen een aantal belangrijke principes van UX, usability en eyetracking aan bod en wat de invloed daarvan is op het gedrag van websitebezoekers.

2. In het tweede deel geeft Robert-Jan aan de hand van voorbeelden uit enkelen van de vele usability en eyetracking onderzoeken die hij heeft uitgevoerd tips over hoe je de UX van  je website eenvoudig kunt verbeteren.

3. Tot slot, en dat is heel tof, zal Robert-Jan tips geven aan de hand van drie "quick eyetracking" video's die speciaal voor deze inspiratiesessie worden gemaakt van de websites van drie deelnemers van dit event! Dus als je je aanmeldt, heb je zo maar de kans dat jouw website door een van de Nederlandse experts aan een eyetracking onderzoek wordt onderworpen en krijg je een aantal specifieke tips om de User Experience van jouw site direct te optimaliseren! Dat is een kans die je niet wilt missen, toch?

Maak kans op Quick Eyetracking onderzoek 

17.00 - ..... Napraten met borrel en hapje

In twee uur tijd worden in hoog tempo cases, tips, visies, ideeën, theorieën en praktijk voorbeelden behandeld. Meer dan genoeg om daarna onder het genot van een drankje samen verder over van gedachten te wisselen.

Voor wie is deze inspiratiesessie interessant?

Deze inspiratiesessie is ontwikkeld ter inspiratie van ondernemers, directieleden, (marketing, loyalty, crm, customer support etc) managers en (online) marketing & communicatie professionals die weten dat hun website een belangrijke rol speelt in hun online aanwezigheid en die interesse hebben in tips en tricks om de effectiviteit hiervan te verhogen. En natuurlijk voor iedereen die in het algemeen geïnteresseerd is in User Experiences en Usability optimalisatie.  

De kosten en locatie voor de inspiratiesessie

Bij Kittyhawk delen wij graag onze visie, kennis en ervaringen op online gebied. Dat doen we via onze site, op online plekken als TwitterFacebook,  LinkedinYouTube en Slideshare, maar ook via seminars. Deelname aan een inspiratiesessie is gratis, de enige bijdrage die we verwachten is een actieve instelling en het delen van jouw eigen ervaringen. 

Datum:
27 februari 2014

Locatie:
Kittyhawk HQ
Eisenhowerweg 14f
Veghel

De koffie staat klaar vanaf 14.30 uur.

Aanmelden?

Wil je graag 27 februari aanwezig zijn, registreer je dan hieronder via Eventbrite. Let op: de plekken zijn beperkt, bij een overinschrijving kan je motivatie meewegen bij het toekennen van de plekken. Vergeet die dus niet te melden bij je aanmelding. En zorg dat je de juiste URL van je website ook invult bij de registratie en wie weet win jij dan een van de Quick Eyetracking onderzoeken door Robert-Jan. De bevestiging van deelname ontvang je in de week voorafgaand aan de inspiratiesessie via mail.

 

Of laat hieronder je naam, contactgegevens (email) en een korte motivatie achter. Let op: de plekken zijn beperkt, bij een overinschrijving kan je motivatie meewegen bij het toekennen van de plekken. De bevestiging van je deelname ontvang je uiterlijk 26 februari via mail.


 

remco
Remco van Buren
15 feb 2014
Dit artikel is
3594x bekeken

Reacties (4)

graag wil ik me aanmelden met 2 personen voor donderdag
annie van genugten  25 feb 2014 - 12:57
Hallo Annie,

Je bent natuurlijk van harte welkom bij de sessie donderdag. Er zullen twee plekken voor je gereserveerd zijn. Tot morgen!

Hartelijke groet,

Remco
Remco van Buren  26 feb 2014 - 06:12
Het was een heel interessante en leerzame bijeenkomst.
DR  01 mrt 2014 - 15:26
Leuk te horen dat je het interessant en leerzaam hebt gevonden, DR. Dank je!
Remco van Buren  13 mrt 2014 - 15:02
  1. 1
This thread has been closed from taking new comments.

Volg ons op Facebook