Zonder mobiele site minder vindbaar in Google

Vanaf dinsdag 21 april 2015 is het zover: websites die niet mobiel gereed (mobile friendly) zijn, worden via Google minder vindbaar voor mensen die zoeken via een mobiel apparaat. Het is belangrijker dan ooit om een mobiele website te hebben. Tijd voor actie! Wat kun jij doen om jouw website vindbaar te houden in Google?

Zonder mobiele website minder vindbaar in zoekmachine

Wat gaat er veranderen?

In het kort gezegd benadrukt Google in deze aanpassing het belang van mobiele websites. Dit doet de zoekmachine door websites die mobiel gereed zijn, te tonen vóór websites die niet mobiel gereed zijn – mits men zoekt vanaf een mobiel apparaat. Een goed vindbare website kan hierdoor zomaar van de eerste pagina in de zoekresultaten verdwijnen. Hoewel nog niet officiëel, is de verwachting dat dit ook invloed gaat hebben op de zoekresultaten via een desktop.

Weergave mobile friendly in zoekmachine

 

Daarnaast gaat Google ook relevante app-informatie delen via de zoekresultaten. Het kan daardoor lonen om je app-inhoud voortaan te laten indexeren door Google.

Wat houdt de aanpassing van Google in voor mijn website?

Afhankelijk van de status van je website op dit moment, heeft de aanpassing grote tot minder grote invloed voor de vindbaarheid via Google. Stel jezelf de onderstaande drie vragen en bepaal wat de vervolgstappen zijn voor jouw website:

1. Heb je al een mobiele website?

Om te beginnen: heb je momenteel al een mobiele website? Een mobiele website kan gemaakt zijn op verschillende manieren, bijvoorbeeld in de vorm van een aparte mobiele website – met eigen url- of een responsive versie van de desktop-website. Iedere vorm van een mobiele website heeft eigen voor- en nadelen.

2. Vindt Google jouw website mobile friendly?

Een mobiele website is niet per definitie mobiel gereed. Google kijkt namelijk naar de mobiele bruikbaarheid van je website en de toegankelijkheid van jouw content. Specifieker gezegd: houd je op jouw website rekening met bijvoorbeeld tekstgrootte en scrollen, en kan de Googlebot de content op jouw website doorlezen en toewijzen als mobiele content?
Je kunt dit testen via de Google webmaster tools.

3. Is de SEO van jouw website goed geregeld?

De desktopversie van jouw website heeft sinds het bestaan een niveau van SEO opgebouwd. Het is zonde om jouw mobiele website weer vanaf 0 met SEO te laten beginnen. Dit kun je oplossen door een goede koppeling te maken tussen de desktop-SEO en mobiele SEO. Afhankelijk van je type mobiele website, is dit meer of minder ingrijpend.

Wanneer moet ik hiermee aan de slag?

Per direct!

De aanpassing van Google heeft per direct gevolgen voor alle websites die vanaf mobiel worden bezocht. Aangezien ook jouw klanten je website via mobiel bezoeken, heeft de aanpassing dus ook gevolgen voor jouw website.
Onderneem daarom direct actie: maak jouw website mobiel gereed en blijf zo vindbaar voor jouw klanten.

Heb je op een van de vragen ‘nee’ geantwoord? Neem dan gerust contact met ons op om meer te weten te komen over de mogelijkheden om jouw website mobile friendly te maken.

 

 

 

anouk
Anouk de Bresser
21 apr 2015
Dit artikel is
6760x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 0
  • 0
  • 0
  • Share on Google+ 0
  • 0
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.